فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

شروط ازدواج چیست | چگونه می‌توانیم شروط دیگری به آنها اضافه کنیم؟

5/5
شروط ازدواج چیست؟ و چگونه می‌توانیم شروط دیگری به آنها اضافه کنیم؟ - شروط ضمن عقد نکاح

آشنایی با شروط ازدواج 

با افزایش آگاهی بانوان نسبت به حقوق انسانی و مدنی خود، بسیاری از بانوان افزودن شروطی را با عنوان شروط ضمن عقد یا شروط افزوده، ضروری می‌دانند؛ از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها دریافت حقوقی مانند: وکالت در طلاق از جانب زوج به زوجه را خوش‌یمن نمی‌دانند و تصور می‌کنند، زنی که از همان ابتدای زندگی به‌دنبال حق طلاق باشد، گویی بار سفر را بسته و آماده جدایی است. در این مطلب موضوع و مسایل مرتبط با شروط برای ازدواج را با هم مورد برسی قرار می‌دهیم.

همچنین اگر علاقمند بودید می‌توانید با دنبال کردن صفحه دفتر اسناد رسمی از مقالات و خدمات آن استفاده کنید.

شروط ازدواج در سند چاپی

در سند چاپی ازدواج یا عقدنامه دو گونه از شروط با عنوان‌های شروط (الف) و شروط (ب) درج شده است. شروط (الف) در کل به این معنا است که اگر درخواست طلاق از جانب زوجه نباشد و تقاضای طلاق نیز بنابر نظر دادگاه، ناشی از سوء رفتار زوجه یا تخلف از وظایف همسری او نباشد، زوج باید نیمی از دارایی را که در ایام زناشویی به‌دست آورده است یا معادل آن را به زوجه بدهد.

بخش دوم یا شروط (ب) مربوط به شروطی است که در صورت وقوع آن‌ها دادگاه شرایط طلاق از زوج را برای زوجه فراهم می‌کنند. مشکل از جایی شروع می‌شود که بسیاری از بانوان تصور می‌کنند این شروط به‌معنای حق طلاق و حافظ حقوق برابر و انسانی در پیوند زناشویی برای آن‌ها است. درحالی‌که چنین نیست.

شماری از این شروط عبارتند از:

  • سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج به حدی باشد که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل سازد.
  • ابتلاء زوج به امراض صعب‌العلاج به گونه‌ای که دوام زناشویی برای زوجه مخاطره‌آمیز باشد.
  • جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.
  • عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه صالح، منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.
  • ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل آورد و ادامه زندگی برای زوجه دشوار باشد.
  • در صورتی‌که پس از گذشت پنج سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود.
  • در صورتی‌که زوج مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.

شروط ازدواج دیگری که می‌توان به عقدنامه افزود

عدم آگاهی بانوان نسبت به حقوقی که می‌توانند به‌صورت قانونی از آن‌ها برخوردار شوند باعث شده است در بسیاری از موارد با بدترین شرایط در زندگی زناشویی مواجه شوند، بدون آن‌که بتوانند از حقوق اولیه و انسانی خود دفاع کنند. همین عدم آگاهی باعث شده است بسیاری از بانوان تنها راز موفقیت خود را در تعیین مهریه‌های سنگین بدانند؛ این درحالی است که مهریه، تضمینی برای خوشبختی نیست و در بسیاری از موارد بانوان نمی‌توانند از آن به عنوان دستاویزی برای دستیابی به حقوق خود استفاده کنند. بانوان می توانند با تعیین برخی از شروط اضافی ازدواج یا شروط ضمن عقد ازدواج از حقوق انسانی برابر برخوردار شوند که با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم. وقطعا این امر میتواند مورد توافق زوجین قرار گیرد چراکه تعداد بالای سکه بعنوان مهریه موجب تکدر خاطر و نگرانی زوج است و تمایلی به گرو گرفتن حقوق انسانی زوجه و ایجاد دینی سنگین برای خود ندارد.

حق خروج از کشور

بسیاری از خانم‌ها برای شرکت در المپیادهای علمی یا رقابت‌های ورزشی و حتی شرکت در سمینارهای علمی یا جلسات مرتبط با کسب‌وکارو یا تفریح و دیدار با خانواده و بستگان، نیاز به خروج از کشور دارند؛ که متاسفانه برابر قوانین در حال حاضر بانوان عزیز جهت خروج از کشور نیاز به رضایت خروج از کشور از جانب زوج دارند و چون این حق در شروط ازدواج آن‌ها ذکر و تعیین نشده است، ممکن است همسران ایشان مانع از خروج شوند و یا دسترسی به ایشان جهت اخذ رضایت کتبی و محضری مقدور نباشد و از شرکت در مسابقات و دیدار بستگان خود محروم شوند که در موارد گوناگونی شاهد این شرایط بوده‌ایم.

حق انجام برخی از جراحی‌ها

در حال حاضر بانوان برای انجام  عمل‌های جراحی مانند: جراحی زیبایی یا برخی جراحی‌های درمانی نیازمند دریافت رضایت از جانب همسر هستند. که در صورت دریافت این حق در شروط ازدواج دیگر به این رضایت پیش از عمل نیازی نخواهند داشت و متاسفانه چنانچه در شرایط خاص دسترسی به همسر یا اخذ موافقت از ایشان مقدور نباشد بانوان ممکن است جهت انجام جراحی درمانی یا زیبایی که از حقوق انسانی هر فرد است محروم شوند.

اگر علاقمند بودید مقاله درخواست طلاق از طرف مرد را بخوانید.

وکالت در طلاق

به یاد داشته باشید عنوان حق طلاق از جانب زوجه به این امر نادرست است و در واقع این حق ، وکالتی است که از جانب زوج به زوجه برای اقدام به طلاق داده می‌شود. بسیاری از خانم‌ها به‌دلیل نداشتن این حق مجبور می‌شوند مهریه خود را و یا در موارد بیشتر از مهریه خود را ببخشند تا شاید  بتوانند از دست همسر ناسازگار خود خلاصی یابند.

 

 مرد به صرف اکراه و در شرایط گوناگونی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد درحالی‌که زنان اگر از این وکالت برخوردار نباشند، راهی بسیار طولانی و دشوار را برای اثبات شرایط نامناسب برای زندگی و قبول طلاق از سوی دادگاه در پیش خواهند داشت.

تنصیف اموال

همانطور که گفتیم در بخش (الف) از عقدنامه به مبحث تنصیف اموال پرداخته شده است و این مبحث تنها در شرایطی ممکن می‌شود که درخواست طلاق از سوی زوجه  و یا ناشی از سوءرفتار وی نباشد؛ همانگونه که می دانیم صرفا با قناعت بانوان منزل و مدیریت ایشان هست که مردان میتوانند پس اندازی داشته و اقدام به خرید املاک و اموال و یا ذخیره پس اندازی نمایند و بی شک بانوان به خوبی میدانند که اگر تعامل اقایان در امور منزل و تربیت فرزندان نباشد بانوان نمی توانند در خارج از منزل فعالیت اقتصادی داشته و اموالی کسب و ثروتی بی اندوزند لذا در شرایط کنونی بی شک حق زوجین هست که از نصف دارایی همسر خود که در ایام زوجیت تحصیل نموده منتفع گردد و  می‌توان این شرط را به‌گونه‌ای تعیین کرد که در هر صورتی اگر زوجین از هم جدا شدند، اموال آن‌ها به‌طور مساوی تقسیم شود.

البته حقوق بسیاری نظیر حق اشتغال به هر شغل که مایل باشد و موافق شئونات خانوادگی زوجین باشد و یا اختیار ادامه تحصیل تا هر مرحله که زوجه لازم بداند وبسیاری حقوق دیگر در مقاله ای به ان پرداخته خواهد شد.

چه زمانی می‌توانیم برای دریافت این حقوق اقدام کنیم 

وقت آن است بپذیریم حقوقی که از آن‌ها یاد شد حقوق ابتدایی بانوان برای دست یافتن به شرایطی برابر در زندگی زناشویی است. این حقوق به‌هیچ وجه مقدمه‌ای برای جدایی زوجین نیست؛ همان‌طور که عدم برخورداری از این حقوق، راز پایداری زندگی مشترک زوجین نیست. بدون شک بهترین زمان برای برخورداری از این حقوق و تنظیم شروط اضافی ضمن عقد، درست در زمان تنظیم عقدنامه است؛ اما در هر زمان و در هر مرحله از زندگی مشترک نیز می‌توان این شروط طی سندی در دفاتر اسناد رسمی، ثبت کرد.و نظر به اینکه بسیاری از دفاتر ازدواج، وکالت طلاق و سایر شروط ضمن عقد را به تفضیل و جامع ضمن عقد نکاح درج نمی نمایند لذا بنظر می‌رسد که زوجین پس از عقد می‌توانند به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و تقاضای تنظیم سند جامع و کامل برای ایجاد این حقوق انسانی و برابر نمایند.

تنظیم سند شروط ازدواج در دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران

 دفاتر اسناد رسمی بجهت اشراف کامل به قوانین حقوقی و تمامی امور ثبتی می توانند در این زمینه طرف مشاوره قرار گرفته و زوجین را از حقوق خود اگاه نمایند. زوجین گرامی برای تنظیم سند شروط ازدواج می‌توانند به این دفاتر مراجعه کنند و از خدمات دفاتر بهره‌مند شوند. دفاتر اسناد رسمی متن حقوقی سند شروط ازدواج را با دقیق‌ترین جزئیات مانند: شرط تحصیل، شرط اشتغال کار، شرط اجازه خروج زوجه از کشور، شرط وکالت مطلق طلاق زوجه، شرط تنصیف اموال و شروط دیگر تهیه کرده‌اند که می‌تواند حقوق حداقلی بانوان گرامی را محقق کند.

مطالب مرتبط:

شروط ضمن عقد نکاح

چگونه می‌توانیم شروط دیگری به آن‌ها اضافه کنیم؟چگونه می‌توانیم شروط دیگری به عقدنامه اضافه کنیم؟ – شروط ازدواج در سند چاپی – شروط ازدواج دیگری که می‌توان به عقدنامه افزود – تنظیم سند شروط ازدواج در دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران – سوء رفتار و یا سوء معاشرت زوج – شروط ازدواج چیست

- دیدگاه‌ها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *