صدور سند مالکیت برای املاک قولنامه ای
با وجود الزامی بودن معاملات رسمی برای املاک به صورت قولنامهای معامله میشوند و سند مالکیت رسمی به نام خریدار وجود ندارد بلکه فقط خریدار یک قولنامه از مالک آن دارد. قولنامه هم همان سند فروش عادی میباشد که در بنگاههای املاک یا توسط خود اشخاص معامله کننده تنظیم میشود. قانونگذار با وجود این شرایط تدابیری اندیشیده تا اشخاص دارای قولنامه، بتوانند برای ملک خریداری شده از اداره ثبت، سند مالکیت برای خود بگیرند.
برای کدام املاک قولنامه ای میشود سند مالکیت از اداره ثبت گرفت؟
مطابق قانون تعيين تکليف وضعيت ثبتى اراضى و ساختمانهاى فاقد سند رسمى برای املاکی میشود سند مالکیت از اداره ثبت گرفت که دارای سابقه ثبتی باشد و برای آنها پلاک ثبتی تعیین شده باشد و به بیان ساده دارای سند مالکیت باشند اما مالک رسمی به صورت قولنامهای ملک را فروخته است.
همچنین این قانون فقط شامل ساختمانها و زمینهای کشاورزی و باغهای قولنامهای میشود و زمین و چهاردیواری را شامل نمیشود.
برای ساختمانها و اراضی کشاورزی و باغات قولنامهای، در صورتی میتوان سند مالکیت گرفت که صدور سند مالکیت به نام آنها به خاطر وجود یکی از دلایل زیر امکان پذیر نباشد:
- الف) فوت مالک رسمى و حداقل يک نفر از ورثه وى
- ب) عدم دسترسى به مالک رسمى و در صورت فوت وى عدم دسترسى به حداقل يک نفر از ورثه وى
- پ) مفقود الاثر بودن مالک رسمى و حداقل يک نفر از ورثه وى
چه املاکی مشمول قانون تعیین تکلیف وضعيت ثبتى اراضى و ساختمانهاى فاقد سند رسمى نمیشوند؟
- اراضی ملی و موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و مؤسسات دولتی
- اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت است
- زمین
- اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به وی جهت تنظیم سند رسمی وجود دارد
- اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت کرده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک در دفترخانه به ورثه دسترسی داشته باشد.
چه مدارکی برای اخذ سند مالکیت به نام متقاضی مورد نیاز است؟
- کپی سند مالکیت ملک
- ارائه قولنامه یا قولنامهها تا به ریشه یعنی مالک رسمی ملک برسد
در صورتی که مدارک فوق را داشتید باید مراحل زیر را طی کنید:
- مراجعه به یک مهندس نقشه کش نظام مهندسی یا کارشناس رسمی دادگستری یا ثبت جهت تهیه نقشه UTM ملک مورد نظر.
- واریز هزینه صدور سند واریز 50 هزار تومان به شماره حساب 2171328017009 بانک ملی ایران.
البته امکان پرداخت بدون مراجعه به بانک در سامانه سازمان ثبت وجود دارد و بهتر است این کار را اینترنتی و در سایت سازمان انجام دهید. - اسکن مدارک و بارگزاری آن در سایت sabtmelk.ir با فرمت JPG یا PNG با حجم حداکثر 150 کیلوبایت.
اسکن چه مدارکی باید در سایت سازمان (sabtmelk.ir) بارگزاری شود؟
- اسکن کارت ملی و شناسنامه متقاضی.
- اسکن سند مالکیت اولیه.
- اسکن تمامی قولنامهها تا به سند مالکیت اولیه برسد.
- اسکن نقشه UTM تهیه شده از ملک.
بعد از اینکه اسکن مدارک فوق آماده شد چه مراحلی را باید طی کرد؟
مرحله اول- مراجعه به سایت سازمان ثبت به نشانی sabtmelk.ir (قسمت درخواست پذیرش) و تکمیل فرم درخواست پذیرش و اخذ شماره ورود به سامانه
مرحله دوم- ورود به قسمت تکمیل درخواست با کدملی و شماره ورود به سامانه که در مرحله قبل دریافت کردهاید و سپس مدارکی را که اسکن کردهاید بارگذاری میکنید و از فرم تقاضا پرینت میگیرید.
مرحله سوم- ارسال مدارک به اداره ثبت مربوطه از طریق پست سفارشی و دریافت شماره مرسوله پستی
مرحله چهارم- ورود مجدد به سامانه سازمان و وارد کردن کد رهگیری 20 رقمی در قسمت ارسال مرسوله
مرحله پنجم- ثبت نهایی در سامانه و اخذ شماره پرونده
چه مدارکی به اداره ثبت با پست ارسال میشود؟
- کپی برابر اصل صفحه اول شناسنامه و کارت ملی متقاضی
- کپی برابر اصل اساسنامه و کارت ملی نماینده برای اشخاص حقوقی
- کپی برابر اصل مدرک نمایندگی (در صورت وجود نماینده)
- کپی برابر اصل قولنامه
- کپی برابر اصل صفحه دوم و سوم و چهارم سند مالکیت و همچنین کپی برابر اصل آخرین صفحه نقل و انتقال سند مالکیت
- نسخه چاپی تقاضانامه
- در صورت واریز از طریق بانک اصل فیش واریزی
- فرم تکمیل شده گواهی مختصات ملک.
کدام مرجع صلاحیت بررسی مدارک و شرایط برای صدور سند مالکیت املاک قولنامهای را دارد؟
مطابق قانون بررسی مدارک و شرایط با هیأت حل اختلافی است که در هر حوزه ثبتی تشکیل میشود. این هیأت شامل يک قاضى به انتخاب رئيس قوه قضائيه، رئيس اداره ثبت يا قائم مقام وى و حسب مورد رئيس اداره راه و شهرسازى يا رئيس اداره جهاد کشاورزى يا قائم مقام آنان میباشد.
بعد از صدور رأی توسط هیأت حل، اداره ثبت چگونه سند مالکیت را صادر میکند؟
اداره ثبت محل مکلف است رأی هيأت را در دو نوبت به فاصله 15 روز از طريق روزنامههای کثيرالانتشار و محلى آگهى نمايد. همچنين در روستاها علاوه بر انتشار آگهى، رأى هيأت را با حضور نماينده شوراى اسلامى روستا در محل الصاق مینمايد.
در صورتى که شخصی به آراء اعلام شده اعتراض داشته باشد بايد از تاريخ انتشار آگهى و در روستاها از تاريخ الصاق در محل تا دو ماه اعتراض خود را به اداره ثبت محل وقوع ملک تسليم و رسيد اخذ نمايد و سپس ظرف يک ماه از تاريخ تسليم اعتراض، در دادگاه حقوقی صالح اقامه دعوا کند و گواهى تقديم دادخواست را به اداره ثبت محل تحويل دهد. در اين صورت اقدامات ثبت تا ارائه حکم قطعى دادگاه متوقف میشود.
اگر اعتراض در مهلت قانونى داده نشود يا معترض، گواهى تقديم دادخواست به دادگاه را ارائه نکند، اداره ثبت مبادرت به صدور سند مالکيت مینمايد. صدور سند مالکيت مانع از مراجعه متضرر به دادگاه نيست.
هزینه صدور سند مالکیت چقدر است؟
بهاى دفترچه مالکيت، تعرفه سند و معادل پنج درصد ارزش معاملاتی ملک برای صدور اینگونه اسناد گرفته شده و در صورتی که ارزش معاملاتی ملک تعیین نشده باشد بر مبنای برگه ارزیابی، ارزش آن تعیین شده و به خزانه دولت واریز میشود.