انتقال قطعی باغ و اراضی کشاورزی

متن حقوقی سند انتقال قطعی باغ و اراضی کشاورزی داخل محدوده

خریدار از کم و کیف و مکان و موقعیت و نوع کاربری مورد معامله اطلاع کامل دارد، آنرا با وضعیت موجود رؤیت کرده است. اقباض و قبض به عمل آمد و مورد معامله تسلیم خریدار شد، خریدار به تصرف آن اقرار می‌کند.

فروشنده به دریافت تمامی بهای مورد معامله اقرار دارد، متعاملین کافه خیارات حتی غبن را از خود سلب و ساقط کردند. فروشنده ضامن درک مبیع بوده و ملزم و متعهد است لغایت پنجاه سال در صورت کشف فساد معامله علاوه بر رد ثمن از عهده غرامات و خسارات وارده به خریدار برآید.

درسند مالکیت نوع ملک / کاربری ” ………. ” اعلام شده و متعاملین ضمن آگاهی از آن، از ضوابط مقرر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات و آئین نامه اجرائی آن و قانون منع فروش و واگذاری اراضی زراعی فاقد کاربری مسکونی اطلاع دارند و ملزم به رعایت آن خواهند بود، طبق ضوابط مذکور اراضی مورد معامله نباید تجزیه و تفکیک شود و نباید از مزروعی به غیر آن تبدیل گردد.

ماده ۱۴ قانون زمین شهری و تبصره ذیل آن به متعاملین بویژه خریدار تذکر داده شد بشرح آتی منعکس می شود : ماده  ۱۴ : تبدیل و تغییرکاربری و افراز و تفکیک و تقسیم باغات و اراضی کشاورزی و آیش (اراضی موضوع ماده دو این قانون ) با رعایت ضوابط و مقررات وزارت مسکن و شهرسازی و مواد این قانون بلااشکال است؛

تبصره: نقل و انتقال اینگونه اراضی برای امر کشاورزی با قید مفاد موضوع این ماده در سند بلامانع می‌باشد.

خریدار ملزم و متعهد به رعایت کامل ماده ۳۴ آئین نامه قانون اصلاحات ارضی و قانون نحوه ملی شدن آبها و آئین نامه آن در مورد حقابه ای که مورد معامله از آن مشروب می شود خواهد بود.

متعاملین از ممنوعیت معامله اراضی موات و ملی و بی اعتباری اینگونه معاملات آگاهی دارند و با قبول تمامی مسئولیت‌های حقوقی و کیفری، اقرار و اظهار می کنند در عقد بیع موضوع این سند اراضی موات و ملی جزء مورد معامله نیست.

خریدار به اتفاق فروشنده بنحو تضامن پرداخت هر مبلغ بدهی های مورد معامله از هر بابت اعم از خسارات و جرائم ناشی از تخلفات ساختمانی، هرنوع مالیات و عوارض شهرداری، بدهی موضوع ماده ۳۷ قانون تأمین اجتماعی، بدهی آب و برق و گاز را تقبل و تعهد می‌کنند؛ در هر مورد چنانچه هر یک از متعاملین ناگزیر از پرداخت وجوهی شود که پرداخت آنها بعهده طرف دیگر بوده، حق مراجعه به او و مطالبه خواهد داشت.

به  موجب شرط ضمن عقد موضوع این سند، خریدار وکیل فروشنده است تا هرگونه اشتباهات احتمالی در تنظیم و ثبت این سند و خلاصه معامله و صورتمجلس تفکیکی و سوابق ثبتی و سند مالکیت را در صورت لزوم با ثبت و امضای اقرارنامه های اصلاحی، بدون تغییر در ارکان و ماهیت عقد و سند، اصلاح و رفع کند. قانون تسهیل تنظیم اسناد مورد استناد است.

مواد ۱۶ و ۱۸ آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء در مورد اقامتگاه و لزوم اعلام نشانی جدید  تذکر داده شد

جهت مطالعه

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات (مصوب ۱۳۷۴/۰۳/۳۱)

ماده ۱- به منظور حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و تداوم و بهره وری آنها از تاریخ تصویب اینa قانون تغییر کاربری اراضی و باغ ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها جز در موارد ضروری ممنوع می باشد.

تبصره۱- در موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها به عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، جهاد سازندگی و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری که در هر استان زیر نظر وزارت کشاورزی تشکیل می شود محول می گردد و تصمیمات کمیسیون مزبور که واجد آرای اکثریت اعضاء باشد معتبر خواهد بود و این کمیسیون موظف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ دریافت تقاضا یا استعلام نسبت به صدور پاسخ اقدام نماید.

تبصره ۲- مرجع تشخیص اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها وزارت کشاورزی است و تغییر کاربری اراضی موضوع این قانون در روستاها طبق ضوابطی که وزارت کشاورزی تعیین خواهد کرد مجاز می باشد.

تبصره ۳- ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موارد تفکیک اراضی زراعی و باغها و تغییر کاربری آنها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک ها از وزارت کشاورزی استعلام و نظر وزارت مذکور را اعمال نمایند.

زهرا امینی
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۰۹:۲۱

سلام خسته نباشید ممنون از شما بخاطر سایت و مطالب جامع و مفید تون من خانم امینی از همکارانتون در خراسان رضوی شهرستان خلیل آباد هستم که از سایت شما زیاد استفاده می کنم چند وقتی هست که به استناد قانون تسهیل تنظیم اسناد برای اسناد قطعی باغ با درخواست متعاملین و متعهد کردنشون به پرداخت بدهی به شهرداری استعلام از شهرداری نمی گیرم ولی در بازرسی اخیر بازرس محترم ثبت ایراد گرفته می خواستم در این خصوص راهنمماییم کنید . متشکرم امینی

علی بابایی