اثر انگشت الکترونیکی ،حل مشکل جعل هویت با سیستم الکترونیکی
در گذشته برخی افراد با اسناد جعلی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و اقدام به تنظیم سند میکردند اما امروز با ثبت اثر انگشت الکترونیکی جلوی این تخلفات گرفته خواهد شد. معاون قوه قضاییه همچنین بیان کرد: در گذشته اگر سردفتری خدشهای در صلاحیتش به وجود میآمد باز آن فرد فعالیت میکرد ولی امروز با وجود سیستم الکترونیکی اگر در صلاحیت سردفتری خدشه وارد شود، امکان دسترسی به سیستم از آن سلب شده و همچنین اعتبار امضای وی از بین میرود و فعالیتش متوقف میشود.
اثر انگشت الکترونیکی :
در گذشته افراد با مدارک جعلی به دفاتر مراجعه و اقدام به تنظیم اسناد می کردند که امروز این مشکل حل شده است. به گفته وی، همچنین با وجود سیستم الکترونیک بسیاری از مشکلات از جمله جعل هویت حل شده که این یکی از اقدامات مهم محسوب میشود. تویسرکانی بیان کرد: ارتباط برخط با پایگاههای سردفتران به جهت اطلاعات به روز سردفتران و وضعیت فعالیت و صلاحیت آنها، همچنین بهرهگیری از امضای الکترونیکی در فرآیند تنظیم و صدور اسناد و استفاده برخط از مرکز گواهی امضای الکترونیکی سازمان در جهت تشخیص هویت و اصالت سردفتر امضاءکننده سند الکترونیکی از دیگر کارکردهای سامانه ثبت الکترونیک اسناد است. وی ادامه داد: روزانه ۷ هزار پیامک کوتاه از سیستم مرکزی سازمان به دریافتکنندگان خدمات ارسال میشود و به جرات میتوان گفت که بیش از ۲۵ میلیون پیامک برای خدمتگیران از ابتدای شروع سامانه ثبت الکترونیک به آنها ارسال شده است.
در گذشته صدها بازرسی در سراسر کشور نسبت به دفاتر صورت میگرفت که علاوه بر سنتی بودن تمام مراحل، جامع نبود که خود مشکلات بسیاری را به همراه داشت اما امروز با ثبت الکترونیک اسناد، پشتیبانی فنی متمرکز از سازمان امکان اطلاعرسانی از وضعیت صدور سند به صورت پیامک، عدم امکان ویرایش سند پس از اخذ شناسه یکتا، انجام کنترلهای سیستمی لازم در فرآیند تنظیم اسناد نظیر کنترل اصالت سند، از دیگر ویژگیهای سامانه ثبت الکترونیک است.
ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و همچنین اطلاعات برخط با شناسه ملی افراد حقوقی و استفاده برخط از مرکز گواهی امضای الکترونیکی و ارتباط برخط پایگاه اطلاعات بخشنامههای ثبتی از جمله ممنوع المعاملهها، محجورین و اسناد فاقد اعتبار با وجود سامانه ثبت الکترونیک امکان پذیر شده است.