فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

سند تک برگ و مراحل صدور آن چیست

5/5
مراحل دریافت سند تک برگی

برای دریافت سند تک برگی دو حالت وجود دارد؛

      ۱) دریافت سند دفترچه‌ای قدیمی :

  • شما یک سند دفترچه‌ای قدیمی دارید و تصمیم به دریافت سند کاداستر (تک برگ) گرفته‌اید در وهله اول شما باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید تا پس از تکمیل فرم تقاضا و پاکت پستی و پرداخت هزینه‌ها و ارایه مدارک، دفترخانه نسبت به ارسال تقاضای شما به اداره ثبت املاک اقدام نماید.

دفاتر اسناد رسمی همچون دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران پس از بررسی مدارک و تکمیل ان، نسبت به ثبت تقاضا در سامانه پست اقدام و مدارک تحویل پست خواهد نمود.

اداره ثبت با بررسی سوابق و در صورت عدم وجود مشکلی پس از طی تشریفات سند مالکیت صادر می‌نماید و در پاکتی که شما تکمیل نموده بودید تحویل پست می‌نماید.

پس از طی این مراحل کار تکمیل و سند شما آماده است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی اعلام شده از سوی شما که به روی پاکت نوشته بودید ارسال می‌شود. سند تنها به مالک آن تحویل داده میشود مگر اینکه در زمان پر کردن فرم مربوطه در دفترخانه، اجازه تحویل سند به شخص دیگری را داده و ایشان را در فرم خود معرفی کرده باشید. اگر مأمور اداره پست موفق به تحویل سند در نشانی شما نشود، سند به اداره ثبت مرجوع خواهد شد و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت املاک مراجعه کند.

البته تمام مراحل از لحظه تحویل مدارک شما به ادره پست و پس از آن وصول به اداره ثبت املاک تا زمان ارسال برای شما از طریق پیامک به شماره همراهی که شما در فرم تقاضای سند نوشته اید اطلاع رسانی می‌شود.

مدارکی که متقاضی (مالک یا مالکین یا وکیل قانونی ایشان) باید به همراه داشته باشند.

  1. اصل سند مالیکت (اصل سند ارسال می‌شود)
  2. اصل بنچاق ابتیاعی (کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  3. اصل خلاصه معامله (در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله می توان به دفتر تنظیم کننده سند قطعی مراجعه و کپی مصدق سند را جایگزین نمود)
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی (کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  5. آدرس و کدپستی ملک.
  6. آدرس و کدپستی محلی که سند به آنجا ارسال خواهد شد.
  7. اگر وکیل اقدام به تقاضای سند نموده کپی وکالتنامه نیز ارسال می‌شود.

جهت اطلاع از مدارک و دریافت فرم تقاضانامه تعویض سند مالکیت اینجا کلیک کنید  

    ۲) دریافت سند ملک جدید خریداری شده :

  • حالت دوم شما یک ملک جدید خریده‌اید و باید سند ان ملک به نام شما انتقال یابد در این صورت فروشنده ابتدا باید به یکی از دفاتر اسناد مراجعه کند. هنگام معامله یک ملک یا زمین با هر نوع کاربری که داشته باشد نخستین قدم بعد از توافق‌های اولیه مراجعه به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی است تا تشریفات ثبت معامله انجام شده و ملک به صورت رسمی به نام شما در دفتر اسناد منتقل شود. 

 قبل از پرداختن به مراحل دریافت سند تک برگی ابتدا شرح مختصری از تشریفات انتقال:

دفتر اسناد رسمی قبل از ثبت انتقال ملک به نام خریدار نسبت به اخذ استعلام از ثبت و دارایی اقدام می‌نماید

نخستین استعلام از اداره ثبت املاک می‌باشد:

 این استعلام توسط دفترخانه و به صورت مکانیزه انجام می‌شود. پاسخ این استعلام حداقل دو روز زمان نیاز است. در این استعلام ادارات ثبت املاک پس از بررسی به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌کنند که ایا مالک شخص مدعی است و سند مالکیت در ید فروشنده اصالت دارد یا خیر و دوم انکه آیا این ملک بازداشت می‌باشد یا خیر، املاکی که در رهن بانک‌ها هستند و یا از سوی دادگاه بازداشت شده باشند تا پیش از رفع بازداشت و فک رهن قابل انتقال نیستند. مسلما در این شرایط سند به خریدار منتقل نخواهد شد و باید ابتدا این موانع برطرف شود.

دومین استعلام تسویه حساب دارایی و اخذ گواهی ماده ۱۸۷ می‌باشد

جهت هرگونه انتقال باید بدهی‌های ملک به دارایی تسویه گردد گواهی موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیاتها نشان می‌دهد که خانه یا ملک مورد معامله، مالیات خود را پرداخت کرده و بدهی به دارایی ندارد.

البته لازم به ذکر است در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی در خصوص املاک مسکونی می توانند به صورت برخط مراحل و تشریفات این امر زمان بر و پر دردسر را انجام دهند.

گواهی بعدی هم که در مورد املاک در محدوده شهرها مورد نیاز هست، ارائه مفاصا حساب از شهرداری بابت مفاصا حساب نوسازی است. البته در این خصوص هم می توان از قانون تسهیل استفاده کنیم و بدون مفاصا حساب عوارض نوسازی ملک به خریدار منتقل شود البته به شرط توافق خریدار و فروشنده و قبول مسولیت تضامنی هر دو برای پرداخت هرگونه بدهی احتمالی.

یکی از مدارک مورد نیاز برای تنظیم سند املاک ساخته شده و دارای بنا، ارائه گواهی پایان کار شهرداری است

و البته این گواهی کاربری ملک را از حیث تجاری یا مسکونی یا اداری معین می کند املاک تجاری و صنعتی علاوه بر این دو گواهی، باید نامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر تسویه حساب با این سازمان را هم هنگام خریدوفروش همراه داشته باشند.

اگر به دنبال آشنایی با قرارداد خصوصی هستید و نیاز به اطلاعات بیشتر دارید، نمونه قرارداد خصوصی را بخوانید.

و در نهایت انتقال سند

در دفتر خانه پس از اخذ استعلام ثبت و گواهیها و مفاصا حسابها و پس از حصول توافق دو طرف بر سر خرید و فروش ملک یا زمین مورد نظر خریدار ثمن معامله را پرداخت می کند و همه چیز برای انتقال مالکیت آماده است.

خریدار و فروشنده باید هر دو در دفترخانه حضور داشته باشند و مدارک هویتی خود را بیاورند. درصورتی که مالک یک ملک اشخاص حقوقی باشند شماره ثبت حقوقی آن و سایر مدارک برای انتقال سند مورد نیاز است. در این صورت باید صاحبان امضا شرکت نیز با مهرشرکت حاضر شوند.

پس از تکمیل مدارک خریدار و فروشنده سند انتقال را امضا می نمایند.

البته در اسناد صلح نیز همه این تشریفات باید رعایت شود.

دفتر خانه به صورت مکانیزه خلاصه ای از نقل وانتقال انجام شده را به اداره ثبت املاک ارسال میکند.

نقل وانتقال سند های دفترچه ای در داخل خود دفترچه نوشته میشوند و سند های تک برگی نیز در ظهر سند تک برگ (کاداستر ) مراتب انتقال نوشته می شود

 جهت ملاحظه مدارک انتقال سند اینجا کلیک کنید 

بعد از انتقال حالا زمان تعویض سند مالکیت فرار رسیده در این زمان فرم تقاضای سند مالکیت و پاکت پستی ویژه ارسال سند از طرف خریدار تکمیل می شود و بهمراه سایر مدارک تحویل دفتراسناد رسمی می‌شود پس از پرداخت هزینه‌ها از طرف خریدار دفترخانه در سامانه پست  نسبت به ثبت نام اقدام و مدارک تحویل نماینده پست خواهد شد در نهایت اداره ثبت املاک مربوطه پس از طی تشریفات سند مالکیت صادر می‌نماید و در پاکتی که شما تکمیل نموده بودید تحویل پست می‌نماید.

مدارکی که متقاضی (مالک یا مالکین یا وکیل قانونی ایشان) باید به همراه داشته باشند.

  1. اصل سند مالیکت (اصل سند ارسال می‌شود)
  2. اصل بنچاق ابتیاعی (کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  3. اصل خلاصه معامله (در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله می توان به دفتر تنظیم کننده سند قطعی مراجعه و کپی مصدق سند را جایگزین نمود)
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی (کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  5. آدرس و کدپستی ملک.
  6. آدرس و کدپستی محلی که سند به آنجا ارسال خواهد شد.
  7. اگر وکیل اقدام به تقاضای سند نموده کپی وکالتنامه نیز ارسال می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با اسناد نجاری الکترونیکی و شرایط مربوط به آنها، مطالعه کنید.

اداره ثبت با بررسی سوابق و در صورت عدم وجود مشکلی نسبت به صدور سند جدید اقدام می‌نماید

پس از طی این مراحل کار تکمیل و سند شما آماده است. سند شما از طریق مأمور پست به در خانه و به نشانی اعلام شده از سوی شما که به روی پاکت نوشته بودید ارسال می‌شود. سند تنها به مالک آن تحویل داده می‌شود مگر اینکه در زمان پر کردن فرم مربوطه در دفترخانه، اجازه تحویل سند به شخص دیگری را داده و آن را در فرم خود معرفی کرده باشید. اگر مأمور اداره پست موفق به تحویل سند در نشانی شما نشود، سند به اداره ثبت مرجوع خواهد شد و مالک باید برای دریافت آن به اداره ثبت مراجعه کند.

البته تمام مراحل از لحظه تحویل مدارک شما به ادره پست و پس از ان وصول به اداره ثبت املاک تا زمان ارسال برای شما از طریق پیامک به شماره همراهی که شما در فرم تقاضای سند نوشته‌اید اطلاع رسانی می‌شود

- دیدگاه‌ها -

2 پاسخ

  1. درود ررشما، آپارتمانی را سال ۹۴ از شرکت سرمایه گذاری خریدم، بعدیکسال کارهای صدور سند انجام شد و با حضور در دفترخانه، کپی مدارک انتقال سند از شرکت به نام من درون یک پاکت پلاستیک تحویل من شد و گفتند باید پست کنم تا سند تک برگی برایم صادر و ارسال شود، که من همان موقع برگه ها رو گم کردم و جدیدا پیدا کرده ام. سوالم اینه به کجا باید پست بشه و بعد از گذشت چند سال، آیا این مدارک که کمی مچاله اند قابل قبول خواهد بود یا خیر؟ سپاس از حسن توجه عزیزان پاسخگو، بینهایت ممنون ام.

    1. درود بر شما
      عرف شهرهای مختلف متفاوت می باشد برای املاک حوزه تهران به یکی از دفاتر اسناد رسمی واقع در حوزه تهران مراجعه بفرمایید
      مندرس شدن اسناد مانع رسیدگی به اسناد شما نخواهد بود و حقوق شما محفوظ می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *