فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

ثبت درخواست تنظیم و بررسی قرارداد آنلاین

درخواست بررسی آنلاین قرارداد - دفتر اسناد رسمی 662

متن حقوقی سند اقرار اسقاط حق منافع

نمونه اول

در تاریخ ذیل حاضر گردید در این دفترخانه آقای ……….. با مشخصات فوق بعنوان دارندگان و مالکین حق منافع شش‌دانگ پلاک اصلی واقع در بخش ………… ثبت ……… بحدود و حقوق مندرج در ………. جلد اسناد مالکیت به شماره‌های ثبت صفحات دفاترجلدین املاک بخش مربوطه به شماره‌های چاپی موضوع سند …………. شماره مورخه تنظیمی دفتر و بعدالحضور درنهایت صحت مزاج و قصد و اراده و میل و اختیار کامل اقرار و اعتراف صریح و صحیح و شرعی و قانونی نمودند مبنی بر اینکه اینجانبان از کلیه حقوق خود بابت شرط ضمن العقد سند مذکور که منافع آن برای اینجانبان محفوظ گردیده بود کلاٌ صرف نظر نموده‌ایم و در این خصوص هیچگونه حق و ادعا نداریم و آقای ………..  یا قائم مقام قانونی آنها (به نسبت مالکیت خود) محق و مجازند با ارائه این سند نسبت به اصلاح کلیه امور ثبتی و سند مالکیت خود اقدام نمایند. و اینجانبان رضایت کامل خود را اعلام داشته و با قصد و رضا و میل و اراده و اختیار کامل و با آگاهی از تمامی تبعات آن صحت مطالب فوق را تایید و تصدیق می‌نمایم و حق هرگونه ادعا و اعتراضی را در حال و آینده ازخود سلب و ساقط می‌نمایم. و چنانچه نزد هرمقام و مرجعی ادعائی و اعتراضی بنمایم از درجه اعتبار ساقط بوده و کان لم یکن می‌باشد و همچنین در هر زمان حضور اینجانبان در نزد مقامات ذیل ذیصلاح لازم باشد حاضریم نسبت به اعلام موارد فوق و انجام تمامی تشریفات قانونی نیز اقدام نمایم.

این سند که بمنزله اقرار و رضایت بشرح فوق می‌باشد بنا بدرخواست …………. تنظیم و  به ثبت رسید و نامبردگان با علم و اطلاع کامل از مفاد و مندرجات آن اقدام به امضاء نمودند و مسئولیت کلیه امور با نامبردگان بوده و این دفترخانه هیچ مسئولیتی ندارد. و مسئولیت هرگونه بدهی متضامناٌ با نامبردگان می‌باشد.

نمونه دوممورد اقرار : اسقاط منافع صلح عمری به شماره در تاریخ زیر حاضر گردید در این دفترخانه مقر با مشخصات فوق بعنوان مالک منافع شش دانگ یکدستگاه آپارتمان. تهران و بعد الحضور در نهایت صحت مزاج و قصد و اراده و میل و اختیار کامل اقرار و اعتراف صریح و صحیح و شرعی و قانونی نموده مبنی بر اینکه اینجانب مقر ( مصالح سند مرقوم ) از کلیه حقوق خود بابت شرط ضمن العقد سند مذکور که منافع برای اینجانب محفوظ گردیده بود کلا صرف نظر نموده ام و در این خصوص هیچگونه حق و ادعائی ندارم و متصالح سند مذکور خانم یا قائم مقام قانونی آن محق و مجازند با ارائه این سند نسبت به اصلاح کلیه امور ثبتی و سند مالکیت خود اقدام نماید و اینجانب رضایت کامل خود را اعلام داشته و با قصد و رضا و میل و اراده و اختیار کامل و با آگاهی از تمامی تبعات آن صحت مطالب فوق را تایید و تصدیق می نمایم و حق هرگونه ادعا و اعتراضی را در حال و آینده از خود سلب و ساقط می نمائم و چنانچه نزد هر مقام و مرجعی ادعائی و اعتراضی بنمایم از درجه اعتبار ساقط بوده و کان لم یکن می باشد این سند که به منزله اسقاط منافع موضوع سند فوق الذکر و رضایت بشرح فوق می باشد بنا به درخواست مقر تنظیم و به ثبت رسید . دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران اسقاط یا بلااثر کردن شرط منافع مادام العمر و حق فسخ به نفع مصالح در سند صلح، به چه نحو می باشد؟ مصالح(مشروط له) هر زمان بخواهد می تواند اسقاط حق نماید. در این خصوص می توان اقرارنامه مبنی بر انصراف از حق و اسقاط حق تنظیم نمود. ضمن اینکه یک دیدگاه دیگر نیز اعتقاد دارد چون شرط منافع برای مصالح، شرط نتیجه است لذا قابل اسقاط نیست. اما این دیدگاه در رویه فعلی دفاتر اسناد رسمی چندان مقبولیت عملی و کاربردی ندارد. حتی اگر شرط منافع مادام العمر را شرط نتیجه بدانیم ، باز هم ذینفع شرط میتواند حق خود در مورد منافع را تحت هر یک از عناوین حقوقی به متصالح منتقل نماید و همچنین شرط نتیجه را هم اگر چه نمیتوان اسقاط کرد اما میتوان از ادامه انتفاع از آن به نفع متصالح اعراض نمود ، در حقوق خصوصی تا جایی که با نظم عمومی و اخلاق حسنه در تعارض نباشد ، توافق طرفین حکمفرماست و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد .
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ ۱۷:۵۰

با سلام‌ پدرم ۴۰ سال پیش ملکی را با سند رسمی و محضری از فردی خریداری کرده و اکنون پس از گذشت این سالها نوه برادرش با اقدامات ایذایی مثل تهدید و ارعاب و سواستفاده از ضعف نفس پدر ۸۶ ساله ما مدت هاست برگه ای را به عنوان اقرارنامه عادی نوشته و چندین پدرم را تهدید کرده که بابد آن را امضا کند،باتوجه به اینکه ادعایش کذب است و برادر پدرم هم اکنون در قید حیات نیست و سال ها پیش قوت کرده،پدرم آن اقرارنامه را امضا نکرده،حال پس از گذشت چند سال فردی از اقوامش مدعی شده که این فرد با فریب پدرم به نوعی امضایش را بر رو آن اقرارنامه عادی گرفته و قصد دارد به محض فوت پدرم آن را آشکار کرده و به جریان اندازد حال اگر واقعا این ادعایش درست باشد و با فریب پدرم موفق به گرفتن امضای پدرم پای آن اقرارنامه گرفته شده باشد و بعد از فوت پدرم آن را نشان دهد ما باید چه کنیم

علی
علی
۱۴۰۱/۰۶/۰۴ ۱۴:۲۳

با سلام
اینجانب ۱۹ سال پیش یک قولنامه صوری در بنگاه نوشتم و هیچ شاهدی هم پای آن را امضا نکرده و همان روز اصل و نسخه دوم آن را در همان بنگاه امحا کردیم و تنها فتوکپی آن به اداره مالیات ارائه شد الان که فروشنده صوری ۱۰ سال قبل به رحمت خدا رفته نمی دانم آیا آن کپی در آینده می تواند مورد سواستفاده از طرف وراث خریدار صوری قرار گیرد با این توضیح که در متن قولنانه چند شرط نوشته شده بود که مثلا خریدار مبلغی را نقدا تحویل فروشنده کرده و باید ملکی را هم تحول فروشنده دهد و مبلغی دیکر را هم بعدا به فروشنده بدهد اما اصلا مشخص نشده که چه زمانی خریدار بابد به تعهداتش عمل کند صرفا در بخش زمان تحویل ملک از طرف فروشنده به خریدار نوشته شده(روز معامله )