فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

دانلود فرم استشهاد تقاضای المثنی سند مالکیت

دانلود فرم

استشهاد تقاضای المثنی سند مالکیت

در مواردی که سند مالکیت به هر دلیل از قبیل آتش‌سوزی مفقود شدن سرقت از بین رفته باشد مالک یا وکیل قانونی مالک از طریق مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک تقاضای صدور سند المثنی می‌نماید توجه داشته باشید در وکالتنامه حتماً عبارت تقاضا و اخذ سند مالکیت المثنی قید شده باشد اینکه صرفاً قید شود اخذ سند مالکیت کفایت نمی‌کند طبق رویه جاری واحدهای ثبتی قید عبارت تقاضا و اخذ سند مالکیت و همچنین قید عبارت المثنی الزامیست
مالک باید دوفقره فرم استشهادیه را تهیه و به امضا سه نفر برساند و به دفترخانه ارائه نماید که البته نفر سوم باید در دفتر اسناد رسمی حاضر و ضمن تایید مراتب و مندرجات استشهادیه و گواهی امضا سایر شهود، فرم‌ها را امضا و توسط سردفتر امضای نامبرده گواهی شود.
این فرم را مالک به اداره ثبت املاک ارائه می‌دهد در این فرم علت مفقودی و شماره پلاک ثبتی قید می‌شود در این مرحله پیش‌نویس آگهی المثنی توسط اداره ثبت تهیه و تحویل متقاضی می‌گردد تا به روزنامه‌ کثیر الانتشاری که از سوی سازمان ثبت معرفی شده مراجعه و پس از یکبار درج آگهی در روزنامه و در صورت عدم وصول اعتراض سند مالکیت المثنی صادر می‌شود.
پیش‌نویس آگهی تهیه شده شامل نام، نام‌خانوادگی، شماره پلاک ثبتی، بخش و محل وقوع ملک و معاملات و سلسله ایادی این پلاک می‌باشد ضمناً تذکر داده می‌شود چنانجه هرکس اصل سند در نزد وی می‌باشد یا مدعی معامله یا حقی است بایستی ظرف ده روز از تاریخ انتشار به اداره ثبت مراجعه نماید.
چنانچه در صدور آگهی هرگونه اشتباهی رخ داده باشد مرجع تایید آگهی مجدد مدیر کل ثبت استان مربوطه می‌باشد.
پس از نشر آگهی یک نسخه تحویل اداره ثبت می‌شود دفتر املاک به کارشناسی ارجاع داده و پس از احراز مالکیت اگر در قید بازداشت یا رهن باشد مراتب بازداشت و رهن در سند المثنی درج می‌شود.
البته مراتب بازداشت از مرجع بازداشت کننده پرسش می‌شود چنانچه بلامانع باشد اعلام نمایند و چنانچه در قید رهن باشد از بانک مرتهن هم پرسش می‌شود به جهت آنکه بعضی از بانک‌ها اصل سند را نگه می‌دارند از بانک هم پرسش می‌کنند که مالک مراجعه و تقاضای المثنی سند نموده چنانچه اصل سند در ید شماست و یا صدور سند المثنی بلامانع می‌باشد اعلام فرمایید و به همین نحو موافقت‌ها اخذ می‌شود.
چنانچه در مدت اعتراض کسی با اصل سند مالکیت مراجعه کرد مراتب صورتجلسه شده و اصل سند به آورنده تحویل می‌شود متقاضی چنانچه مدعی تضییع حق است به مراجع قضایی هدایت می‌شود.
دقت فرمایید چنانچه سند مالکیت در نزد شخص ثالث باشد همانطور که قبلا شد گفته شد پس از نشر آگهی چنانچه شخصی مراجعه و اصل سند را ارائه نمود یا اینکه مالک راسا" اطلاع پیدا کند که سند در ید شخص ثالث بوده و به مراجع قضایی مراجعه و حکم استرداد سند مالکیت بگیرد و نسبت به استرداد سند اجراییه صادر شود با ارائه گواهی دادگاه و بدون ادامه عملیات و تشریفات موضوع ماده ۱۲۰ و بدون اخطار آگهی سند مالکیت المثنی صادر و اصل سند با بخشنامه ابطال می‌شود.
اگر سند المثنی صادر شده باشد و اصل سند مالکیت پیدا شود و مالک اصل سند را ارائه نماید چنانچه با سند مالکیت‌معامله‌ای صورت نگرفته باشد طبق دستورالعمل سند المثنی ابطال و سند اولیه را اعتبار می‌بخشند البته در حال حاضر مشکلی پیش آمده با توجه به سیستم داده آمایی امکان اعتبار بخشیدن به سند مالکیت اولیه وجود ندارد و کماکان سازمان ثبت برای این مسئله راه حلی پیدا نکرده و ادارات ثبت در حال حاضر به صورت اغماض اصل سند رو تحویل گرفته و ابطال و در پرونده ضبط می‌کنند و مالک همچنان با سند المثنی ادامه عملیات می‌دهد.
چنانچه اعتراض واصل نشده باشد و اگر اعتراض شده ولیکن اصل سند یا سند معامله ارائه نشده باشد اداره ثبت سند المثنی را برابر مقررات صادر می‌کند و به متقاضی تسلیم می‌نماید سند مالکیت المثنی با قید اینکه المثنی است و کلیه سلسله ایادی در آن درج می‌شود.
قبل از اینکه سند المثنی صادر شود بی‌اعتباری سند اولیه طی بخشنامه‌ای صادر می‌شود و پس از صدور بخشنامه سند مالکیت المثنی صادر می‌شود.
چنانچه به علت ریختن جوهر یا سوختگی یا پارگی یا به هر علت دیگری سند اولیه خوانا نباشد مثل اینکه جوهر روی سند ریخته و خوانایی سند از بین برود و امکان خواندن مندرجات آن نباشد جهت اخذ سند جدید تشریفات سند المثنی انجام می‌شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *