انتقال امتیاز دفترخانه
طبق ماده 69 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354، امتیاز دفترخانه ی اسناد رسمی در موارد ذیل قابل انتقال و واگذاری به شخص واجد شرایط می باشد:
1- بازنشستگی : سردفتر شاغل که بازنشسته می شود می تواند شخص واجد شرایط را ضمن تقاضا نامه بازنشستگی (دو ماه قبل از بازنشستگی) به سازمان ثبت معرفی کند.
2- فوت سر دفتر : ورثه ی سر دفتر متوفی که حین الفوت ، شاغل بوده تا شش ماه از تاریخ فوت سردفتر می توانند مجتمعاً شخص واجد صلاحیت را به سازمان ثبت معرفی نمایند.
توجه (1) : در غیر موارد فوق، امتیاز دفترخانه قابل واگذاری و انتقال به غیر نمی باشد.
توجه (2) : در صورتی که سردفتر بازنشسته یا ورثهی سردفتر متوفی در مواعد قانونی به وظیفهی خود عمل ننمایند، امتیاز دفترخانه به سازمان ثبت منتقل خواهد شد.