فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

جایگاه سند رسمی الکترونیکی در دولت الکترونیک و نظم حقوقی کنونی

5/5
جایگاه سند رسمی الکترونیکی در دولت الکترونیک و نظم حقوقی کنونی

سند رسمی چیست و چه تفاوتی باسند عادی دارد؟ سند الکترونیکی چیست و چه تفاوتی با سند رسمی الکترونیکی دارد؟ سند رسمی چه کار ویژه ها و آثاری دارد؟ دولت الکترونیک چیست؟ سند الکترونیکی چه جایگاهی در آ ن دارد؟ آیا در نظام حقوقی و شرایط و مقتضیات کنونی نظام دیوانسالاری حاکم برکشور سند الکترونیکی به ویژه سند رسمی قابلیت تنظیم واستفاده دارد؟

دولت الکترونیک عبارت از اعتقاد حکومت به حکمرانی خوب وسالم و کار آمد و تحقق آن از طریق ایجاد شفافیت و پاسخگویی و اطلاع رسانی و ارائه خدمات آنی و آسان و ارزان و بیشتر و بهتر عام و شامل در تمامی امور و زوایای پیدا و پنهان حکمرانی و رفع تبعیض و بی عدالتی و ویژه خواری و رانت خواری و برقراری عدالت اجتماعی از طریق استفاده عام و شامل از سامانه های دیجیتالی هوشمند و اتوماتیک و امکانات فضای مجازی درتمام نهادها و ساختارهای مادی و غیر مادی و فعالیتها و تشکیلات اداری و کارکنان دستگاههای اداری و بخشهای خصوصی می باشد.

البته این کار با وجود تمام مزایا و نکات مثبت آن موانعی بر سر راه خود دارد. یکی از مهم‌ترین این مسائل نبود یک چشم‌انداز مشخص و برنامه منسجم واراده مدیریتی واقعی جهت اصلاح ساختاری نظام اداری است. پیشرفت دولت در طول ۱۸ سال گذشته در زمینه‌ی دولت الکترونیک ملموس نبوده است.

این امر موجب شده تا تولید و تنظیم اسناد الکترونیکی و استفاده از آن در محاق قرار گیرد و تا این زمان استفاده از ظرفیت داده پیام و سند و امضای الکترونیکی در کشور تاکنون معطل مانده و تنها به تولید و تنظیم اسناد الکترونیکی بلا استفاده منجر شده است امری که هم اکنون در مورد اسناد رسمی الکترونیکی که توسط دفاتر اسناد رسمی تولید و تنظیم می شوند به عینه قابل مشاهده است.

در این مقاله در پی واکاوی علل عدم شمول قانون بر تنظیم سندرسمی بصورت الکترونیکی وعدم استفاده ازآن در مناسبات اداری هستیم.

 

نویسنده: خسرو عباسی داکانی

- دیدگاه‌ها -

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها