استقلال کانون

استقلال کانون

۱- به موجب ماده ۵۸ قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران دارای” شخصیت حقوقی “و “استقلال مالی” است ؛ بنابراین ،این دو وصف در قانون دفاتر، نقطه روشن و البته دلگرم کننده استقلال و عدم تبعیت است اما آنچه که این ماده را با ابهام و ایهام مواجه می کند آن است که کانون را از نظر نظامات تابع وزارت دادگستری- هم اکنون قوه قضاییه – دانسته است؛ جمع این دو چگونه ممکن است؟! به نظر می رسد وقتی قانون به کانون شخصیت حقوقی اعطا کرده است در واقع آن را دارای صلاحیت و اهلیت لازم در تصمیم‌گیری های صنفی دانسته است و به ویژه آنکه همان حکم قانونی، به کانون استقلال مالی نیز اعطا کرده است. بدین ترتیب باید گفت عبارت «کانون از نظر نظامات تابع وزارت دادگستری – قوه قضائیه – است »به معنی اعطای شخصیت حقوقی ناقص ،به کانون ،نیست بلکه بدین معنی است که از حیث چگونگی تشکیل و نظارت، باید تایع قوانین حاکم بر تشکیلات قوه قضائیه و سیاست‌های کلان همسو با آن قوه باشد؛ با فرض حکمت قانونگذار مگر میشود قانونگذار در یک ماده قانونی یک نهاد را هم مستقل بداند و هم تابع؟! جمع نقیضین محال است و از قانونگذار حکیم بعید می نماید؛ بنابراین باید گفت اصل بر این است که کانون مستقل است مگر در مواردی که به صراحت قانون وابستگی به قوه قضائیه محرز باشد

۲- در پاره‌ای از موارد کانون مکلف به تبعیت از سازمان ثبت و قوه قضائیه است این موارد در قانون روشن است

الف: در زمان تشکیل و انتخاب هیئت مدیره برابر قانون دفاتر، کانون زیر نظر هیئت نظارت تشکیل می شود

ب: انتصاب اعضای انتخابی بر عهده رییس قوه قضاییه است.

ج: به جز این موارد، کانون در پاره ای از امور مکلف به تبعیت” فنی” است : برابر بند دوم ماده ۶۶ قانون دفاتر ،ایجاد وحدت رویه در جهت اجرای مقررات و نظامات در دفاتر اسناد رسمی باید با تایید سازمان ثبت باشد و علاوه بر آن برابر بند ۶ ماده ۶۶ ،بازرسی‌های فنی دفترخانه های اسناد رسمی توسط کانون مستقل امکان‌پذیر نیست و سرانجام اینکه مطابق بند ۸ ماده ۶۶ قانون دفاتر اعلام نظر قطعی رفع اختلاف سردفتر و دفتریار پس از رسیدگی کانون ، بر عهده سازمان است اینها مواردی است که کانون قانونا” ناچار به تبعیت از قوه قضاییه است

به جزاین موارد ،اقتضای شخصیت حقوقی ،استقلال و اختیار و عدم وابستگی است .اما باید گفت به دلیل آن که دفاتر اسناد رسمی به موجب ماده ۱ قانون دفاتر« واحد وابسته »به قوه قضاییه هستند نمی توان بدون توجه به سیاست ها و اقدامات قوه قضاییه، کانون را مبسوط الید در تصمیم‌گیری‌ها فنی برای دفاتر دانست بلکه تعامل و هماهنگی ،دست‌کم در این موارد با سازمان ثبت به طور واقع بینانه اجتناب ناپذیر است

۳- اما در امور مالی هیچ الزامی به تبعیت نیست ؛ زیرا قانون دفاتر اسناد رسمی در ماده ۵۶ تکلیف دارایی‌های کانون را تعیین کرده است و به جز تصویب آیین‌نامه اختیار دیگری به قوه قضائیه نداده است . بنابراین کانون سردفتران در اداره امور مالی فقط باید پاسخگوی سردفتران باشد که ماهیانه ۱۰ درصد درآمد ناخالص خود را به حکم ماده واحده نحوه توزیع حق التحریر به حساب کانون واریز می کنند.

- دیدگاه‌ها -