انتقال امتیاز دفترخانه
طبق ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴، امتیاز دفترخانه ی اسناد رسمی در موارد ذیل قابل انتقال و واگذاری به شخص واجد شرایط می باشد:
۱- بازنشستگی : سردفتر شاغل که بازنشسته می شود می تواند شخص واجد شرایط را ضمن تقاضا نامه بازنشستگی (دو ماه قبل از بازنشستگی) به سازمان ثبت معرفی کند.
۲- فوت سر دفتر : ورثه ی سر دفتر متوفی که حین الفوت ، شاغل بوده تا شش ماه از تاریخ فوت سردفتر می توانند مجتمعاً شخص واجد صلاحیت را به سازمان ثبت معرفی نمایند.
توجه (۱) : در غیر موارد فوق، امتیاز دفترخانه قابل واگذاری و انتقال به غیر نمی باشد.
توجه (۲) : در صورتی که سردفتر بازنشسته یا ورثهی سردفتر متوفی در مواعد قانونی به وظیفهی خود عمل ننمایند، امتیاز دفترخانه به سازمان ثبت منتقل خواهد شد.