فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

خبرگزاری تسنیم: چشمه‌ای در بهشت یا تحریف واقعیت؟؟

5/5
خبرگزاری تسنیم: چشمه‌ای در بهشت یا تحریف واقعیت؟؟

خبرگزاری تسنیم: چشمه‌ای در بهشت یا تحریف واقعیت؟؟

 

امروزه نگارش هر نوع خبر و گزارش مطبوعاتی در رسانه‌های معروف نیازمند مطالعه و تخصص است. اینگونه نیست که با شکست رسانه‌های مکتوب در کشور ما و پیدایش و رشد فزاینده رسانه‌های جدید و فضای مجازی هر شهروندی با خود خبرنگار پنداری نسبت به هر موضوعی دیده و شنیده و نوشته خودش را گزارش رسانه‌ای یا مطبوعاتی بنامد!

کلمه «تسنیم» معانی مختلفی دارد که سالهاست پسوند کلمه دیگری شده است و در عصر انفجار انبوه اطلاعات صحیح و ناصحیح نام خبرگزاری به خود گرفته است. به یاد دارم معنای تسنیم را یکی از شخصیت‌های سیاسی مخالف تسنیم اما از جنس خودشان در سال‌های اولیه تاسیس این خبرگزاری به خبرنگاران آن یادآور شد تا جز حقیقت ننویسند که اگر این خاطره تذکر هم نبود رسالت هر آژانس خبری جز این نمی‌تواند باشد!

«چشمه‌ای در بهشت» معنای تسنیم در آن تذکر بود اما گویی خطی فکری در این رسانه به جای معنای چشمه‌ای در بهشت، شیفته و دلداده‌ی ترجمه‌ی دیگری که «بزرگ شدن کوهان شتر» است، می‌باشد! .حتما می‌پرسید چرا؟ چگونه؟ چه؟ کی؟ کجا؟ کِی؟

 

پاسخ به این عناصر خبری بطور مختصر در نگارش ذیل می آید:

این خبرگزاری محترم مدتی است به بهانه دفاع از مردم با ایجاد تفرقه و اختلاف فی مابین فرزندان مردم و افکار عمومی و نهادهای دولتی و حکومتی، بدیهی ترین ارزش‌های خبری که در تمامی رسانه‌های دنیا رایج و مرسومند و خبرنگاران به آنها در عمل آراسته هستند ،را زیر پاگذاشته و اقدام به تشویش و تردید در جامعه می‌نماید و روزنامه‌های همسو با آن خبرگزاری به منظور ایجاد موج روانی ونه بهبود امور و تبیین حقیقت نیز متعهد به بازنشر آن مطالب بی بنیان هستند!؟

البته که ذوق و قریحه خبرنگاری لازمه ورود به این حرفه فرهنگی است ولکن در کنار قریحه حوصله زیاد، دارا بودن شم خبری، هنر واژه گزینی، نگاه موشکافانه و تعمیق در رویدادها و مسایل اجتماعی و تشخیص انعکاس آنها با یکی از سبک‌های خبری رایج رسانه‌ای به اقتضاء شرایط امری روشن و ضروری است که اگر دانش آموخته روزنامه‌نگاری نباشیم حداقل باید چارچوب و اصول خبر و گزارش نویسی مطبوعاتی را مطالعه کرده و به آنها پایبند باشم!ا گر گزارشگر یا خبرنگاری فاقد توانایی‌های فوق باشد حتما نا خواسته یا تعمدا به حب و بغض و تشویق‌های مافوقی درون سازمانی دلخوش خواهد شد که آن دبیر یا مقام، هم تهی از دانش رسانه و دلخوش به قدرت کاذب خویشتن باید باشد!

گزارشگرانی از تسنیم با غوطه‌ور شدن در احساسات و مداخله تمایلات و علایق شخصی خود در موضوعی روشن و مبرهن و واقعی که مستحکم و مستظهر به مُرِّقانون مصوب است ،آنگونه که دوست دارند و خودشان خوششان می‌آید گزارش و خبر تهیه می‌کنند و متاسفانه در فضای مجازی و عمومی باز نشر می‌دهند!

این خبرنگاران که در تسنیم نفوذ کرده‌اند و با جازدن خود به عنوان مُطّلع از قانون بجای تطبیق بخشنامه‌ها و آراء نادرست برخی مراجع بر قانون محکم موجود یعنی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و مواد مندرج در قوانین بالادستی و قوانین دفاتر اسناد رسمی بر حجیت بخشنامه‌های تبلیغاتی نادرست پای می‌فشارند و نهاد سردفتری اسناد رسمی را به توهین و تمسخر استهزاء گرفته‌اند؟ براستی نباید سوال شود آیا معنای عدالت و عدالت رسانه‌ای اینگونه است؟؟ آیا این روش تبلیغاتی مبتنی بر حقوق ارتباط جمعی و و بنیادهای نظری و عملی آن است ؟اگر جواب مثبت است تسنیم از این نوشته در رسانه‌های الکترونیکی و کاغذی خود بهره ببرد تا ما هم بر انصاف دارندگان آن رسانه و سایر ابزار قدرتش صحه گذاریم!

می‌توان سوال کرد که آیا واقعا تسنیم و خبرنگارانش اصل بی طرفی حرفه خبرنگاری را رعایت می‌کنند؟؟ آیا ما به عنوان جمعیتی که گزارش‌های غیر واقعی تسنیم منجر به برخورد و اختلاف و درگیری در اندیشه‌مان با آن خبرگزاری و قانون و مردم و مراجعه کنندگان به دفاتر اسناد رسمی و حتی سایر نهادهای حاکمیت شده است، حق اعلام عدم رعایت اصل بی‌طرفی از سوی تسنیم را در جامعه و رسانه‌ها و خبرگزاری تسنیم داریم؟ آیا اگر بگوییم خبرگزاری محترم تسنیم اصل بی‌طرفی را رعایت کن و در تهیه گزارش از رویدادها اصول عینیت و واقع گرایی را بعنوان اساس شرافت حرفه‌ای پاس بدار، جانبدارانه ننویس و حقیقت و واقعیت را فراتر از بخشنامه و رای دیوان عدالت جستجو کن ؛شنیده می‌شویم‌؟؟ آیا به در خواست ما توجهی می‌شود؟؟

باید شهادت دهیم خبرنگاران و گزارشگران تسنیم با سوء استفاده از این خصوصیت حرفه‌ای پیشداوری‌ها و دخالت‌های ذهنی خود را بن مایه گزارش از یک منازعه‌ای حقوقی که راهکار قانونی دارد، قرار می‌دهند و به تشدید اختلاف فی مابین مردم و نهادهای حکومتی، به بهانه دفاع از حقوق عامه و نظم عمومی سرگرمند! (برای نمونه انتخاب لیدها و تیترهای شعبده بازی دفاتر اسناد رسمی در گزارش ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۲ دقیقه و تقلای سازمان ثبت اسناد برای حفظ سند خودرو در محضرخانه‌ها که کلمه محضرخانه از ابداعات این خبرنگاران هست و تمسخر دریافت وجوه عمومی قانونی توسط سازمان ثبت در پاراگراف اول این مطلب مورخ ۱۶ مهرماه ساعت ۰۸:۳۲ دقیقه و همچنین چشم پوشی عمدی از قوانین و تشریح نظر دادستان که منطبق با قانون نبوده و در نهایت سانسور نظر ریاست محترم قوه قضائیه بعنوان مقام منصوب کننده دادستان بر استفساریه که در گزارش‌های تسنیم ملحوظ و مشهودند و متاسفانه بر مطالب انحرافی و غیر واقعی تبلیغ و تاکید می‌شود! البته تبلیغاتی که تسنیم تاکید دارد نوعی اطلاع رسانی آمیخته به تبلیغ گمراه کننده به نظر میرسد چرا که نه تنها قابلیت و توانمندی یک قانون و ماموران قانونی و یک سازمان حاکمیتی و جمعیتی را زیر سوال برده و تحریف می‌کند بلکه آنان را مورد استهزاء و توهین نیز قرار می‌دهد!

سوال بعدی که جوابش نیز می‌آید این است: آیا خبرنگارانی که با تهی بودن از دانش حقوقی و قضایی بعنوان خبرنگار قضایی انتخاب شده‌اند، می‌دانند که قضات محترم به این دلیل که حلاوت قانون به کام محکوم علیه و بازنده دعوا بنشیند و عصبانی تر نگردد حکم صادره را مستند، مزین و مصرح به مواد قانونی دعوا می‌کنند تا احساس عدالت در وجود بازنده دعوا روشن بماند چون ای بسا همین بازنده در دعوایی دیگر برنده شود لذا هر دو را به یادآورد و دچار عصیان نشده و در مقابل قانون سکوت اختیار کند؟

آیا انتظار ارجاع اختلاف به مجلس و در خواست استفساریه نسبت به ماده ۲۹ قانون رسیدگی به اختلافات راهنمایی و رانندگی انتظاری غیر قانونی و نامشروع است یا در جهت آرامش جامعه و دفاع از نظم عمومی و خاتمه دادن به یک منازعه حقوقی چندین ساله است که طرح آن از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سردفتران اسناد رسمی در تسنیم تقلا و شعبده بازی محسوب است اما تحریف قانون از سوی تسنیم دفاع تبلیغاتی از حقوق عامه نام می‌گیرد؟!

بدون شک چنین اطلاع پراکنی جز محدودیت اطلاعات این خبرنگاران در امر حقوق و رسانه و حقوق ثبت اسناد چیز دیگری نمی‌تواند باشد چرا که خبرنگار تسنیم با استفاده از عبارات توخالی و بدون پشتوانه درصدد القاء این نکته است که تمامی اطلاعات مرتبط به این جدال حقوقی همین است که خودش نوشته در حالی که ورای بخشنامه و رای دیوان و مصاحبه‌های پلیس و پرو پاگاندای صدا و سیما، قانون به صورت آرام و محکم بر سر جای خویش نشسته و نیازمند تفسیر و استفساریه است !و خدا نکند نمایندگان محترم به این جور اطلاع‌رسانی‌ها از مسایل مورد نیاز جامعه اکتفاء نمایند که خسران بزرگی درپی خواهد داشت!

خبرگزاری تسنیم به گونه‌ای در این موضوع با آسمان و ریسمان تکراری بافتن عمل می‌کند که ارزش خبری «دربرگیری» را نیز فراموش کرده و هیچگونه حقی برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون سردفتران و دفتریاران و سردفتران اسناد رسمی و حتی مدافعان سند رسمی در بین صاحبان اموال خودرو که جز با سند رسمی راضی نمی‌شوند ،قائل نیست و همچنان در حال ترکتازی رسانه‌ای در این زمینه است و مضطرب است مبادا قانون تفسیر و حقیقت برای افکار عمومی کشف گردد!

تسنیم با سرعت خیره کننده به اختلاف افکنی بین دادستان و مقام منصوب کننده دادستان، تفرقه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران و دفتریاران، اختلاف بین راهور ناجا و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سردفتران اسناد رسمی و تشتت بین سردفتران اسناد رسمی و رسانه‌ها و بصورت انفرادی بین مراجعین هر دفترخانه و دفتر اسناد رسمی مشغول است که ارزش خبری «مجاورت مادی و معنوی» را فراموش کرده تا جایی که به گفته قاآنی بگونه‌ای نعل را وارونه می‌زنند تا نشان سم اسب خبرنگاران تسنیم و آنهایی که نادرست اظهار نظر کرده‌اند، گم شود!! (تا نشان سم اسبت گم کنند / ترکمانا نعل را وارونه زن)

از آنجا که این کشمکش حقوقی کهنه شده و فعلا لاینحل می‌نماید، همواره واجد ویژگی «زمان و تازگی» است اما تسنیم محترم بدون برآورد «بزرگی از فراوانی و مقدار» خسارات وارده به خزانه عمومی طبق قوانین مصوب و مسلم فرادستی مملکت تغافل کرده و از حقوق نمایشگاه داران و یک شرکت خصوصی بی‌نام و نشان و انحلال یافته (راهگشا) دفاع می‌کند همچنان که تسنیم خود نیز یک شرکت خصوصی است!؟

اما از نگاه ما اجزاء و اعضای جمعیت سردفتران و دفتریاران کشور که تحت فشارهای اجتماعی، سیاسی و انتظامی و تبلیغاتی تسنیم و پشتیبانانش هستند و عملکردشان با ایفاء نقش مامور وصول حقوق مالیاتی، حق الثبت و حق التحریر، ارزش افزوده و حقوق کاداستر و عوارض شهرداری، موقوفه، تامین اجتماعی و غیره شفاف و روشن است، اصرار و تاکید این خبرگزاری محترم و همراهی با شرکت منحل شده راهگشا، یادآور ارزش خبری «شگفتی» است که مگر چه شده است که این خبرگزاری در اقدامی «استثنتایی» اصل «بی‌طرفی» را زیر پاگذاشته و با مداخله سلیقه، افکار و احساسات خبرنگارانش، علایق شخصی و پیبش‌داوری‌ها و دخالت قالب‌های ذهنی گزارشگران از عینیت و واقعیت فاصله گرفته و با تحریف حقیقت یا کتمان بخش اعظم حقیقت یک رویداد، سعی در سلب اعتماد عمومی از خودش دارد و در نهایت شکست خودش به عنوان یک خبرگزاری که سرمایه‌اش افکار عمومی است را سرعت می‌بخشد؟؟ چرا؟؟

 

نویسنده: هدایت اله رستگار (سر دفتر اسناد رسمی ۷۵ قم)

خبرگزاری تسنیم _ خبرگزاری تسنیم :چشمه ای دربهشت یا تحریف واقعیت؟؟ _ نویسنده: هدایت اله رستگار (سر دفتر اسناد رسمی ۷۵ قم) _ دانش حقوقی و قضایی _ خبرنگاران در امر حقوق و رسانه و حقوق ثبت اسناد _ خبرنگارانی که با تهی بودن از دانش حقوقی و قضایی _ خبرگزاری و قانون و مردم و مراجعه کنندگان به دفاتر اسناد رسمی خبرگزاری تسنیم :چشمه ای دربهشت یا تحریف واقعیت؟؟ _ نویسنده: هدایت اله رستگار (سر دفتر اسناد رسمی ۷۵ قم) _ دانش حقوقی و قضایی _ خبرنگاران در امر حقوق و رسانه و حقوق ثبت اسناد _ خبرنگارانی که با تهی بودن از دانش حقوقی و قضایی _ خبرگزاری و قانون و مردم و مراجعه کنندگان به دفاتر اسناد رسمی

- دیدگاه‌ها -

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها