فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

تعهد محضری همسر

5/5
تعهد محضری همسر

تعهد محضری همسر

 

یکی از مباحثی که امروزه در خصوص روابط خانوادگی و تعهدات اخلاقی میان زوجین مطرح می‌شود و از حیطه روانشناسی به عرصه حقوقی ورود پیدا می‌کند بحث تعهد محضری همسر است. در حقیقت ارتباط میان دو علم روانشناسی و حقوق به خصوص در مسئله‌ی روابط میان زوجین ارتباطی تنگاتنگ و کلیدی است.

 در این میان زوجین بسیاری که در روابط زناشویی خود دچار چالش می‌شوند و در واقع این گونه به نظر می‌رسد که تمام راه های ممکن برای حل اختلافات و مسائل میان خود را طی کرده اند تصمیم به تنظیم سند تعهد محضری همسر می‌گیرند و به این منظور به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند.

بررسی این تعهدات در کنار سایر تعهدات و اسناد رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و ضمانت اجرای قانونی آن، مسئله‌ی مهمی به نظر می‌رسد که در این نوشتار قصد داریم شما را در خصوص آن بیشتر آشنا کنیم.

 

جهت دریافت مشاوره اختصاصی در این  خصوص  توصیه میشود از تیم تخصصی  مشاورم باش  کمک بگیرید این تیم مشاوران حقوقی و روانشناسان متبحر را در کنار هم دارد  که میتواند در ریشه یابی مشکل و حل آن به شما کمک کند  جهت تماس کلیک کنید 

تعهد اخلاقی میان زوجین

برقراری روابط همدلانه و درک متقابل میان اشخاص امری ضروری در هر رابطه اجتماعی است اما وجود روابط همدلانه میان زوج و زوجه بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. آموزش رفتارهای همدلانه و درک متقابل میان زوجین مسئله ای است که در ابتدای امر باید پاسخ آن را در علم روانشناسی جست و جو کنیم.

به طور کلی وجود اختلاف میان زوجین امری است که در هر رابطه زناشویی ممکن است اتفاق بیفتد اما گاهی ممکن است چالش ها و اختلافات میان زوجین تا حدی بالا گیرد که چاره ای جز به کارگیری ضمانت اجراهای حقوقی و قانونی نماند.

از جمله تعهدات اخلاقی میان زوجین می‌توان به تعهد و سازش ، به عدم ضرب و شتم زوجه، عدم فحاشی و توهین، پرداخت نفقه خانم، تعهد به عدم خیانت و روابط نامشروع  و… را نام برد.

اگر چه تنظیم سند تعهد سازش هم از جانب بانوان و هم از جانب آقایان امکان‌پذیر است اما غالبا آن چه بسیار مشاهده می‌شود. درخواست بانوان بسیاری جهت تنظیم سند تعهد محضری همسر  می‌باشد.

 

تعهد محضری همسر

خانواده واحد بنیادین جامعه محسوب می‌شود و حفظ کیان خانواده و استحکام روابط میان زوجین و اداره زندگی مشترک به نحو احسن اصلی مهم محسوب می‌شود. در خصوص تعهد محضری همسر به عدم خیانت یا ضرب و شتم زوجه، عدم فحاشی و… توجه داشته باشید که پیش از تنظیم چنین سندی در دفاتر اسناد رسمی، لازم است در قدم ابتدایی حل مسائل و چالش های خود را از طریق مراجعه به روانشناس مجرب و با آموزش های روانشناسی پیگیری کنید.

سلامت روان زوجین خود امری بسیار مهم و ضروری است گاهی پیش آمده است که با وجود تعهد محضری همسر  شاهد تکرار ضرب و شتم یا خیانت زوجین بوده ایم و با بررسی‌های روانشناسی و ارتباط با درمانگر با اختلالات شخصیتی زوجین مواجه شده ایم. طبیعتا در چنین حالاتی لازم است معالجه و درمان از طریق رجوع به درمانگر صورت گیرد وگرنه با وجود تعهد اخلاقی مجددا به دلیل عدم توانایی زوجین ممکن است این تعهد اخلاقی بارها و بارها نقض شود.

 

ضمانت اجرای تعهد محضری همسر

در خصوص ضمانت اجرای تعهد محضری همسر میان حقوقدانان تا حد زیادی اختلاف وجود دارد. به طور کلی این تصور وجود دارد که چنین تعهداتی صرفا به لحاظ اخلاقی معتبر هستند و هیچ ضمانت اجرای قانونی ندارند. زیرا در قانون حق طلاق برای زوج در نظر گرفته شده است و چنین تعهداتی حق طلاق را به زوجه نمی بخشد.

اما واقعیت امر آن است که هنگامی که زوجین برای تعهد محضری همسر به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کند فرض بر آن است که تمام راه های ممکن از جمله مراجعه به روانشناس مجرب را طی کرده است و تنظیم چنین سندی از این جهت می‌تواند نشان دهنده تمایل زوجین جهت دادن فرصت برای جبران خطاهای گذشته و تلاش مجدد جهت برقراری روابط درست خانوادگی باشد و همچنین یک اقرار ضمنی  زوج به نقض تعهد اخلاقی در گذشته است.

به بیان ساده تر زوجینی که برای تعهد محضری همسر به عدم ضرب و شتم یا عدم خیانت به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کند. در حقیقت به این مسئله صحه می‌گذارد که پیش از این مقر و متعهد اقدام به ضرب و شتم یا خیانت و فحاشی می‌کرده است و امضای وی و تعهد او به عدم تکرار این مسئله یک اقرار است.

این اقرار از آن جا که با سند رسمی محقق شده است می‌تواند آثار حقوقی داشته باشد. از این نظر که اگر چه این تعهد حق طلاق را به زن نمی بخشد اما می‌تواند قرینه ای به نفع او باشد و در صورت تکرار این مسئله، زوجه بتواند عسر و حرج خود را با تنظیم این سند در محاکم و مراجع قضایی راحت تر اثبات کند و با اثبات عسر و حرج خود بتواند از دادگاه خانواده حکم طلاق اخذ نماید.

در خصوص تعهد به عدم خیانت زوج لازم است توجه داشته باشید که از آن جا که خیانت جرم محسوب می‌شود لازم است ابتدا این مسئله با طرح شکایت کیفری در مراجع کیفری به موجب حکم دادگاه صالح اثبات شود و پس از آن به استناد این سند تعهد زوج به عدم خیانت درخواست طلاق به جهت عسر و حرج تنظیم شود.‌

نتیجه‌گیری

تنظیم روابط میان زوجین و حل مسائل و اختلافات میان آنها شاید مسئله ی مهمی باشد که پیوند دهنده دو علم روانشناسی و حقوق می‌باشد. منظور از تعهدات اخلاقی و تعهد سازش میان زن و شوهر آن دسته از تعهدات اخلاقی مانند عدم ضرب و شتم زوجه، عدم خیانت، عدم فحاشی و… می‌باشد که امکان تنظیم این سند در دفاتر اسناد رسمی هم از جانب زوج و هم از جانب زوجه امکان‌پذیر است.

اگر چه در خصوص ضمانت اجرای قانونی این سند اختلاف نظر وجود دارد اما چنین اسنادی می‌توانند اقرار ضمنی شخص بر انجام این امور در گذشته باشند و از این حیث ارزش اقرار را داشته باشند و طرف مقابل بتواند از این اقرار به نفع خویش در محاکم و دادگاه‌ها بهره گیرد.

 

- دیدگاه‌ها -

guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن آزادگان
حسن آزادگان
۱۴۰۱/۰۵/۰۴ ۰۸:۳۶

بسیار عالی و رسا و مفید فایده بود.دست مریزاد.
جنبه های مثبت مقاله:
-کوتاه و موجز -خالی از اشکالات مرسوم ادبی -کاملا رسا و قابل تفهیم -از لحاظ علمی ؛ کاملا مقبول و قانع کننده -بیان اکمل و اعلای و مطلوب تمامی جنبه های مد نظر (که در موضوع و عنوان بیان شده است)؛بطوریکه با مطالعه آن انصافاً جای هیچ خلأ بی برای دنبال کننده و مخاطب باقی نمیگذارد. و…‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌[بنابراین از نگارنده اندیشمند و متبحر مقاله حقوقی فوق ،کمال تشکر و سپاسمندی را داریم.امید که در این مسیر،بیش از پیش موفق و موید باشند.عزت افزون و درودهای بسیار