فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

اجباری شدن ارائه کد یکتا قبل از تنظیم اسناد رسمی

اجباری شدن ارائه کد یکتا قبل از تنظیم اسناد رسمی

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از خرداد، ارسال کد یکتا قبل از تنظیم سند در کل کشور اجباری می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، آقای مهدی اقبال در ارتباط تلفنی با شبکه خبر درباره راه اندازی تصدیق الکترونیکی و راهکار کاهش موارد جعل سند افزود: درباره تصدیق اصالت و احراز هویت همان طورکه قانون گذار به صراحت اعلام کرده، وظیفه سردفتر است که احراز هویت را انجام دهد، در واقع در این خصوص دارای مسئولیت مدنی و کیفری است.
وی گفت: با توجه به اینکه ماده ۳۲ آیین نامه دفاتر اسناد رسمی سازمان ثبت را مکلف کرد که تصدیق اصالت الکترونیک و احراز هویت را از طریق سامانه ثنا، همچنین پیام کوتاه و تأیید کد یکتا اقدام کند، سازمان در این خصوص سه اقدام انجام داد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املا۷ک کشور افزود: نخستین اقدامی که در بحث تنظیم سند انجام شد، ارتباط با سامانه ثنا بود، در مرحله بعد ارتباط سامانه‌ای با سازمان ثبت احوال درباره تأیید اثر انگشت و احراز هویت از این طرق بود که در اختیار سران دفاتر اسناد رسمی قرار گرفت و از همه مهمتر موضوع سامانه ”شاهکار“ است اگر چنانچه سندی بین اصحاب معامله تنظیم شود، پیام کوتاهی به طرف معامله ارسال شود و پس از تأیید توسط مراجعه کننده، تنظیم سند انجام می‌شود.

وی گفت: این مورد سوم، که مورد نظر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است و تاکید بر اجباری بودن آن دارند، اما با توجه به اینکه در دفاتر اسناد رسمی سالانه بالای ۱۸ میلیون سند رسمی تنظیم می‌شود، یعنی اگر دو نفر را به عنوان اصحاب معامله حساب کنیم، ۳۶ میلیون پیام (کد یکتا) برای تأیید باید ارسال شود.

اقبال افزود: البته اجرای این مورد صددرصد مورد نظر خودمان نیز هست و هم اکنون این سه مورد به صورت اختیاری است، اما با اجباری شدن آن چنانچه سران دفاتر ما قصد سوءاستفاده داشته باشند که احتمالا تعداد چنین افرادی خیلی محدود است از این سوء استفاده جلوگیری می‌شود. ما برای پیشگیری از این موارد جعل و سوءاستفاده‌های احتمالی مکلف هستیم این خدمت را اجباری کنیم.

وی گفت: موضوع سامانه ”شاهکار“ که همان تصدیق اصالت هویت افراد است، با استفاده از ارسال پیام کوتاه و تأیید پیام کوتاه توسط دریافت کننده خدمت، به صورت (آزمایشی) وهمچنین به صورت اجباری در دفاتر اسناد، از این هفته در استان زنجان شروع می‌شود.

معاون امور سازمان ثبت اسناد و املا۷ک کشور افزود: با تصمیم گیری که در شورای تحول و تعالی صورت گرفت و با دستور رئیس سازمان ثبت اسناد، ظرف مدت یکی دو هفته چنانچه مشکلی از نظر زیرساخت‌ها نباشد که الحمدلله نیست ما در کل کشور اجرای آن را اجباری می‌کنیم.

وی گفت: در خواست ما این است که در این خصوص به مردم اطلا۷ع رسانی شود اگر چنانچه با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی معامله‌ای انجام می‌دهند، بایستی شماره موبایل مربوطه به نام شخص باشد و گرنه سامانه‌های ما اجازه تنظیم سند را ندارند.

اقبال افزود: یک کد یونیک (کد یکتا) به شماره تلفن طرفین معامله ارسال می‌شود که اصحاب معامله باید کد را به دفتر خانه اعلام کنند و وقتی کد اعلام و مشخص شد که اطلا۷عات هویتی فرد با کد موبایل و مشخصات فرد در سامانه شاهکار مورد یکسان است، معامله انجام شود.

وی گفت: ما این فراینده را از دو هفته دیگر ان شاءالله در کل کشور اجباری می‌کنیم و از یک خرداد امسال در کل کشور چنانچه شماره موبایل اصحاب معامله در شبکه شاهکار به نام فرد نباشد و با سامانه مطابقت نداشته باشد از تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی ممانعت می‌شود.

معاون امور سازمان ثبت اسناد و املا۷ک کشور افزود: ما در دی ماه سال گذشته دو قول برای اجرا دادیم، یکی از آن‌ها موضوع تطبیق هویت افراد بود که اکنون به صورت اختیاری است و بعداً به صورت اجباری درمی آید.

- دیدگاه‌ها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *