فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

شرایط خروج از کشور برای بانوان متأهل و راه‌های برون‌رفت آن

5/5
سدی به نام مجوز خروج از کشور برای بانوان متأهل و راه‌های برون‌رفت آن

بارها شنیده‌ایم که یک بانوی ورزشکار یا یک پژوهشگر علمی از حضور در میادین بین‌المللی به جهت عدم اجازه همسر برای خروج از کشور جامانده است.

بانوان ورزشکاری که می‌توانستند افتخاری برای تیم ملی کشور باشد و پرچم مقدس کشور را در عرصه‌های بین‌المللی به اهتزاز درآورند یا بانوان پژوهشگر و دانشمندی که می‌توانستند با حضور در همایش‌های بین‌المللی به خوبی بدرخشند و مدارج علمی درخشانی کسب کنند و موجب افتخاری برای شخص خود و خانواده و کشور عزیزمان باشند ولی این بانوان ساعی و زحمتکش به دلیل عدم رضایت همسر برای خروج از کشور از حضور در عرصه‌های بین‌المللی جامانده و در مسیر پیشرفت خویش ناکام مانده‌اند.

برابر قانون؛ بانوان متأهل جهت دریافت گذرنامه و یا تمدید آن و خروج از کشور نیازمند اخذ رضایت محضری از همسر خود می‌باشند و این روند تا انتهای زندگی مشترک ادامه دارد و هر چند سال یکبار نیازمند رجوع زوج به دفتر اسناد رسمی و گواهی امضاء رضایت‌نامه می‌باشد!

متأسفانه حتی اگر بانوان دارای گذرنامه معتبر باشند، در صورت اختلاف با مراجعه زوج به اداره گذرنامه در زمان بسیار کوتاه می‌تواند نسبت به ممنوع‌الخروجی زوجه اقدام کرده و مانع خروج وی از کشور شود.

اگر علاقمند بودید به این مقاله می‌توانید صفحه اصلی دفترخانه اسناد رسمی را دنبال کنید.

مبنای قانونی رضایت شوهر برای خروج از کشور

در خصوص مبنا و مستند قانونی رضایت شوهر برای خروج از کشور بانوان باید گفت؛ مبنای این الزام قانونی بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه مصوب ۱۰/۱۲/۱۳۵۱ است که به موجب این بند از ماده قانونی، براى بانوان متأهل با رعایت شرایط مندرج در این ماده، گذرنامه صادر مى‏‌شود:

زنان شوهردار ولو کمتر از ۱۸ سال تمام، با موافقت کتبى شوهر و در موارد اضطرارى با اجازه دادستان شهرستان محل اقامت خود می‌توانند نسبت به اخذ گذرنامه اقدام نمایند و دادستانی مکلف است  نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد. زنانى که با شوهر خود مقیم خارج هستند و زنانى که شوهر خارجى اختیار کرده و به تابعیت ایرانى باقى مانده‏اند از شرط این بند مستثنى مى‏باشند.

همانطور که ملاحظه می‌شود قاعدتاً اجازه شوهر برای خروج همسر از کشور الزامی است و استثنائاً و در موارد اضطرار دادستان هم می‌تواند اجازه خروج از کشور بانوان متأهل را بدهد! مبنای این حکم قانونی ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی است که سابقه فقهی دارد.

روابط انسانی پیچیدگی خاص خود را دارد. بسیاری از زوجین در زمان عقد تعهداتی را نسبت به یکدیگر می‌پذیرند منتهی با گذشت زمان، یا آن تعهدات را فراموش می‌کنند یا از انجام آن‌ها امتناع می‌ورزند. حق طلاق و حق خروج از کشور برای زن، حائز کمال اهمیت هستند. با توجه به محدودیت قانونی که برای بانوان متأهل جهت خروج از کشور وجود دارد،  بسیار اتفاق افتاده بانوان ما از حضور در عرصه‌های بین‌المللی صرفاً به جهت برخی اختلافات کوچک خانوادگی جامانده‌اند و زوج مانع خروج زوجه از کشور شده و حضور وی در عرصه‌های بین‌المللی با مانعی جدی روبرو گردیده است.

باید دانست در شریعت مقدس اسلام قاعده‌ای به نام «المومنون عند شروطهم» وجود دارد که به موجب آن طرفین قرارداد پایبند به تعهدات خود هستند و بایستی به تعهدات خود وفا کنند. همچنین به موجب ماده ۱۰ قانون مدنی اصل بر آزادی اراده است ولی در خصوص رضایت شوهر برای خروج از کشور، با توجه به آمره بودن ماده ۱۸ قانون گذرنامه، نمی‌توان در ضمن عقد نکاح شرط نمود که نیازی به رضایت شوهر برای خروج از کشور وجود ندارد.

راهکارهای اساسی برای حل این مشکل چیست؟

البته برای حل این مشکل، راهکارهایی وجود دارد که در صورت انجام این راهکارها می‌توان قاعده و مبنای رضایت شوهر را تا حدودی محدود کرد. یکی از راهکارهای مؤثر در این خصوص، اخذ وکالت از شوهر برای خروج است. اکیداً به زوجه آینده پیشنهاد می‌شود که در لحظه عقد نکاح، از زوج در این امور وکالت بگیرد (م۶۵۶ قانون مدنی). هرچند وکالت عقدی جایز است و می‌توان وکیل را عزل نمود (م۶۷۸ قانون مدنی) منتهی امکان سلب و ساقط نمودن این حق از موکل با بلاعزل کردن وکالت وجود دارد (م۶۷۹ قانون مدنی).

اعطای این وکالت منافاتی با قوانین و مقررات نداشته؛ چراکه مطابق ماده ۶۶۲ وکالت باید در امرى داده شود که خود موکّل بتواند آن را به جا آورد و به تعبیر فقهی وکالت در اموری باید باشد که غرض شارع بالمباشره به آن تعلق نگرفته باشد و رضایت زوج جهت خروج از کشور همسر خود، فاقد موانع پیش‌گفته است.

همچنین بانوان در شرف ازدواج می‌توانند در ضمن عقد ازدواج یا قبل از انعقاد عقد نکاح بر مبنای پذیرش شروط بنایی، شرط رضایت مطلق زوج برای خروج از کشور را در دفترخانه اسناد رسمی یا سند نکاحیه درج نمایند. البته باید دانست متأسفانه اداره گذرنامه به صرف درج این رضایت در نکاحیه اقدام به صدور گذرنامه نمی‌نماید و همچنان اصرار به اخذ فرم گواهی امضا شده جهت رضایت خروج از کشور دارد. اما زوج می‌تواند طی یک وکالتنامه بلاعزل در یکی از دفاتر اسناد رسمی به زوجه برای خروج از کشور وکالت با حق گواهی امضاء برگه رضایت نامه خروج از کشور را بدهد و به این طریق می‌توان اختیار خروج از کشور را بدون رضایت شوهر به بانوان اعطا نمود.

در هر صورت به اعتقاد نگارنده، اعطای وکالت بلاعزل جهت انجام کلیه امور اداری و تشریفات خروج از کشور با تصریح به حق تنظیم رضایت‌نامه و به ویژه گواهی امضاء فرم مربوطه، بهترین شیوه برای رفع محدودیت خروج از کشور بانوان متأهل می‌باشد.

نکات مهم شرایط خروج از کشور برای زنان متاهل

شرایط خروج از کشور برای خانم ها در کشور ما به گونه‌ای است که برای رفتن از کشور به هر دلیلی نیازمند اجازه شوهر خود هستند. این در صورتی است که دختران مجرد می‌توانند بدون نیاز به اجازه ولی اقدام به گرفتن پاسپورت کنند. در مورد گرفتن پاسپورت و شرایط خروج از کشور خانم متاهل چند نکته وجود دارد:

  • خروج از کشور زنان نیازمند آجازه خروج کتبی از همسر است. این اجازه‌نامه باید به تأیید دفترخانه رسیده باشد.
  • اگر همسر اجازه خروج زوجه از کشور را ندهد، زنان می‌توانند با مراجعه به دادگاه و طرح دلایل موجه، درخواست مجوز و حق خروج از کشور را بدهند. دادگاه پس از بررسی، تصمیم‌گیری می‌کند.
  • در صورتی که زن و شوهر اختلافات شدیدی داشته باشند که منجر به جدایی شده باشد، زن می‌تواند با ارائه دلایل به دادگاه، حکم جدایی گرفته و بدون نیاز به اجازه شوهر، از کشور خارج شود.
  • همچنین اگر زنی سند ازدواج مدنی/عقدنامه داشته باشد، می‌تواند بدون اجازه همسر از کشور خارج شود.
  • در موارد خاص نیز برای حق خروج از کشور زن ، ممکن است بتوان از طریق مراجع قضایی، حکم موقت خروج از کشور گرفت.

به طور کلی توصیه می‌شود زنان متأهل قبل از برنامه‌ریزی برای سفرهای خارجی و صدور گذرنامه، شرایط و مقررات مربوطه را بررسی و در صورت لزوم، از طریق مشاوره حقوقی و وکالت یک وکیل، راهکارهای مناسب را پیدا کنند.

در مورد شرایط خروج از کشور برای زنان متاهل ، سوالات زیادی مطرح است که برخی از پرتکرارترین آنها در زیر مطرح شده است:

سوال: آیا زنان و دختران مجرد برای خروج از کشور نیاز به اجازه‌نامه دارند؟

پاسخ: خیر، زنان مجرد بالای ۱۸ سال بدون نیاز به اجازه‌نامه می‌توانند از کشور خارج شوند.

سوال: آیا زنان متأهل همیشه نیاز به اجازه همسر دارند؟

پاسخ: خیر، اگر زن سند ازدواج مدنی/عقدنامه داشته باشد می‌تواند بدون اجازه همسر از کشور خارج شود.

سوال: چگونه می‌توان از دادگاه رای خروج از کشور گرفت؟

پاسخ: با ارائه دلایل موجه مبنی بر نیاز به سفر و اختلافات شدید با همسر می‌تواند رفع ممنوعالخروج بودن خود کند..

سوال: آیا مهلت اعتبار اجازه‌نامه همسر وجود دارد؟

پاسخ: بله، اجازه‌نامه همسر معمولاً برای یک سفر و ظرف مدت چند ماه اعتبار دارد.

سوال: آیا زنان می‌توانند بدون اطلاع همسر از کشور خارج شوند؟

پاسخ: خیر، این کار غیرقانونی است و مشکلات حقوقی به همراه خواهد داشت.

مراجعه به قانون

در موارد زیر برای خروج از کشور خانم ها می‌توان با مراجعه به دادگاه، تقاضای صدور حکم اجازه خروج را نمود:

  • هنگامی که همسر از دادن اجازه خودداری می‌کند و این امر باعث ضرر و زیان به زن می‌شود. به عنوان مثال اگر خروج از کشور زن برای درمان بیماری، ادامه تحصیل، یا انجام کار ضروری باشد.
  • در صورت وجود اختلافات شدید و جدایی عملی بین زن و شوهر که منجر به تضییع حقوق زن شده باشد.
  • هنگامی که سفر برای انجام وظیفه قانونی و شرعی مانند حج عمره، زیارت و… باشد اما همسر ممانعت کند.
  • در مواردی که شرایط خروج از کشور برای زنان متاهل به مصلحت خانواده باشد اما همسر اجازه ندهد.
  • هرگاه زن سند ازدواج مدنی داشته باشد اما همسر از دادن اجازه امتناع کند.

شرایط خروج از کشور برای زنان متاهل در این موارد ایجاب می‌کند، دلایل و مستندات کافی به دادگاه ارائه شود تا قاضی بتواند تصمیم مقتضی را اتخاذ نماید.

اگر علاقمند بودید به این مقاله، می‌توانید مقاله ممنوع الخروجی زن توسط شوهر، ولی یا قیم، نحوه اقدام و راه قضایی خروج از کشور را بخوانید.

دفتر اسناد رسمی ۶۶۲تهران

دفاتر اسناد رسمی همچون دفتر ۶۶۲تهران، نهادهایی حقوقی و دولتی هستند که به منظور تنظیم ، ثبت و ضبط اسناد وتمام معاملات و تمامی تعاملات و قراردادها بین تمام افراد جامعه ایجاد شده‌اند. فعالیت‌های اصلی دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران عبارتند از:
– ثبت اسناد مالکیت مانند خرید و فروش املاک، زمین، مسکن، باغ خودرو و سهام ‌وپیش فروش ساختمان و غیره
– ثبت توافق زوجین در حوزه خانواده اعم ازدواج، حق طلاق، بخشش مهریه، حق تنصیف اموال ، حق خروج از کشور ، کاهش مهریه،حضانت فرزندان سایر توافقات زوجین

عقد قرارداد های خصوصی مانند مشارکت در ساخت، مشارکت در کسب و کار ، کنسرسیوم، وکالت و اجاره و ترهین و وام قرض الحسنه
– ثبت شرکت‌ها، موسسات تجاری و غیر تجاری
– ثبت وقف‌نامه‌ها، وصیت‌نامه‌ها
– امور مربوط به پذیرش اجراییه جهت چک و قراردادهای بانکی

– تنظیم و ثبت سایر اسناد و مدارکی که نیاز به تائیدیه رسمی دارند.

تصدیق و برابر اصل نمودن تمامی مدارک و اسناد مراجعین

– گواهی امضا

دفتر اسناد رسمی ۶۶۲تهران زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می‌کند و خدمات آنها در تضمین اعتبار و اجرایی بودن معاملات و اسناد حقوقی نقش مهمی ایفا می‌کند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره در خصوص هر یک از فعالیت‌های بالا می‌توانیم پاسخ‌گوی سوالات هموطنان عزیز باشیم.

 

- دیدگاه‌ها -

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها