فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

معاون دادستان کل کشور در گفتگو با مهر؛ تلاش برای تسهیل احکام فرزندخواندگی/ صدور بیشترین آرا در ۲ استان

معاون دادستان کل کشور در گفتگو با مهر؛ تلاش برای تسهیل احکام فرزندخواندگی/ صدور بیشترین آرا در ۲ استان

 

غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی دادستانی کل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در سایت دفتر اسناد رسمی ۶۶۲ تهران، در رابطه با بازید هفته گذشته خود از شیرخوارگاه شبیر و وضعیت صدور احکام برای خانواده‌های خواهان کودک گفت: در راستای حمایت از حقوق عامه و صیانت از حقوق کودکان بی سرپرست و بد سرپرست و مراکز وابسته به نهاد خانواده بازدیدی از مرکز شیرخوارگاه شبیر صورت گرفت که بحمدالله شرایط نگهداری و مراقبت از کودکان و نوزادان در این مرکز مطلوب بود و جای خوشحالی است که چنین مرکزی از جهت بهداشت و ایمنی و مسائل اجتماعی متولی مراقبت از فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست می‌باشد.

وی گفت: جا دارد از سازمان بهزیستی و مدیران و کارکنان این مرکز بابت خدماتی که به خوبی کودکان ارائه می‌گردد تقدیر کرد. طبیعتاً وجود و تعدد این مراکز موجب خشنودی و مسرت نیست اما به هر حال کودکانی هستند که به دلایل مختلف لازم است در چنین مراکزی نگهداری و پرورش یافته تا بتوانند به شایستگی در آینده به آغوش جامعه باز گردند.

این مقام قضائی افزود: مرکز شیرخوارگاه شبیر یک مامن و پناهگاه خوب برای فرزندانی است که اگر به شایستگی مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند می‌توانند افرادی صالح و مفید را برای جامعه پرورش دهند.

ترکی در ادامه به موضوع فرزندخواندگی و امین موقت اشاره داشت و گفت: پذیرفتن کودکان توسط خانواده‌های واجد شرایط از مراکزی همچون شیرخوارگاه‌ها امری مطلوب و خداپسندانه است که خوشبختانه این فرهنگ زیبا در بین مردم ما بسیار رواج داشته و خانواده‌های بسیاری به دلایل مختلف خواهان پذیرش کودکان در کانون گرم خانواده خود هستند.

برای آشنایی با مراتب وکالت سرپرستی فرزند و شرایط آن بخوانید.

معاون دادستان کل کشور افزود: در خصوص صدور حکم فرزند خواندگی و یا امین موقت و یا حتی صدور نگهداشت کودکان خیابانی در مراکز شبه خانواده قانون و مقرراتی حاکم است که هم دستگاه قضایی و هم سازمان بهزیستی و هم خانواده‌های خواهان کودک باید نسبت به آن پایبند باشند.

وی افزود: طبیعتاً هدف نهایی از تصویب این مقررات تأمین هرچه بیشتر و بهتر امنیت روحی- روانی و مالی کودک است تا در محیطی عاری از هرگونه تنش و مشکلات پرورش یافته و تربیت گردند.

ترکی با بیان اینکه معتقد هستیم هیچ مرکز و نهادی بهتر و بالاتر از نهاد خانواده نمی‌تواند نیازهای مختلف کودک را تأمین کند گفت: در خصوص صدور احکام فرزندخواندگی و امین موقت قضات ما بسیار حساس هستند که خانواده‌ای که کودک را به فرزندخواندگی قبول می‌کند بهترین شرایط را برای کودک تأمین کرده تا او در آینده دچار مشکلاتی نگردد.

برای آشنایی با مجازات شرب خمر و عواقبی که در پی خواهد داشت، بخوانید.

وی افزود: اگر چه در اکثر استان‌های ما همچون خراسان رضوی و اصفهان بیشتری آمار صدور احکام فرزندخواندگی صادر و خانواده‌های محترم صاحب فرزندانی می‌شوند اما متأسفانه در برخی استان‌ها همچون استان تهران صدور این احکام با فرآیندهای پیچیده‌ای روبرو است که بعضاً خانواده‌ها از پذیرش فرزند ناامید شده و در موارد محدودی نیز از روش‌های غیر قانونی خواهان پذیرش کودک می‌گردند.

این مقام قضائی با بیان اینکه باید هم سازمان بهزیستی و هم قضات محترم فرآیند فرزندخواندگی را برای خانواده‌ها تسهیل کنند گفت: اگر بتوان سرعت و فرآیند فرزندخواندگی و امین موقت را تسهیل کرد حتماً هم منطبق با مصلحت کودک خواهد بود هم خانواده‌هایی که آرزوی فرزندآوری دارند بر آورده خواهد شد. البته هرچقدر هم که محیط مراکزی همچون شیرخوارگاه شبیر و امثال آن مطلوب باشد اما هیچ نهادی چون نهاد خانواده نمی‌تواند این کودکان را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون قرارداد خصوصی مطالعه کنید.

ترکی ادامه داد: در صدد هستیم با بررسی بسترهای قانونی و شرایط و مسائل مربوط، صدور احکام فرزندخواندگی و امین موقت را تسهیل کنیم تا ضمن تسریع فرایندهای صدور این احکام از رویه واحد و منسجمی برخوردار شود.

- دیدگاه‌ها -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *