فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

فرهنگ تعیین مهریه منطقی و عاقلانه در جامعه

اژه‌ای: فرهنگ تعیین مهریه منطقی و عاقلانه در جامعه نهادینه شود

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با جمعی از خیران و فعالان اجتماعی، ضمن اشاره به فضائل ماه مبارک رمضان و پذیرایی خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی، به ذکر نکاتی در باب سیره امیرالمؤمنین علی (ع) در رسیدگی به ایتام و مستمندان و نیازمندان پرداخت.

رئیس عدلیه در ابتدا، هدف اصلی از برپایی این نشست را صرفاً قدردانی از اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه نیکوکاران و خیران دانست و تاکید کرد که دستگاه قضایی با تدارک این نشست صرفاً در مقام تکریم آنها برآمده است.

رئیس قوه قضاییه «زندگی عزتمندانه انسان‌ها»، «همزیستی مسالمت‌آمیز آنها»، «توانمندسازی محرومان و نیازمندان» و «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» را چهار هدف عمده مدنظر اسلام در مقوله مسئولیت‌های اجتماعی دانست و نقش خیران و فعالان اجتماعی را در تحقق این چهار هدف بسیار پررنگ و برجسته ارزیابی کرد.

رئیس دستگاه قضا با تشریح نقش خیران و فعالان اجتماعی در «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» اظهارداشت: وقتی فردی به واسطه خطا یا جرمی با محکومیت مواجه می‌شود و به زندان می‌رود، مشکلات و معضلاتی از این ناحیه متوجه خانواده او می‌شود که این موضوع موجب شکل‌گیری پیامدهای نامطلوب و آسیب‌های بعدی است؛ در اینجاست که نقش‌آفرینی خیران و فعالان اجتماعی برای پیشگیری از سرایت آسیب به خانواده زندانیان برجسته و متبلور می‌شود.

محسنی اژه‌ای به تبیین اهمیت «فرهنگ‌سازی و ترویج امر خیر در جامعه» پرداخت و در این مقوله نیز نقش و کارکرد خیران و افراد نیکوکار را مهم قلمداد کرد و افزود: در انجام امر خیر، احسان و نیکوکاری گاهی بنا بر ملاحظات مرتبط با حیثیت و آبروی افراد باید کار به صورت مخفیانه و نهانی باشد، همانطور که در سیره امیرالمؤمنین علی(ع) این شیوه از خیررسانی مشهود و برجسته است اما گاهی نیاز است که کار خیر و نیکوکاری علنی باشد تا از این طریق، واسطه فرهنگ سازی قرار گیرد و ترویج و تبلیغ خیر و نیکوکاری شود.

رئیس عدلیه با بیان اینکه متأسفانه آنچنان که شایسته است کار خیر و شیوه‌های احسان و نیکوکاری برای مردم و جامعه تبیین نشده افزود: خود افراد خیّر و نیکوکار در فرهنگ‌ سازی و ترویج و تبلیغ امر خیر و احسان پیشقدم شوند و برای عموم مردم، کار خیر را از جهات مختلف مادی، تشکیلاتی و ساختاری و شیوه‌ها و روش‌های ناظر بر آن، تبیین و تشریح کنند.

«ضرورت قطع ریشه‌ای آسیب‌هایی که زمینه‌ساز وقوع جرایم، تخلفات و زندانی شدن افراد جامعه است»؛ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که رئیس قوه قضاییه در جریان نشست با خیران و فعالان اجتماعی بر آن تاکید کرد و در تحقق این مهم نیز نقش افراد خیر و نیکوکار را برجسته دانست.

محسنی اژه‌ای گفت: کمک و مساعدت خیران برای آزادسازی زندانیان فی‌نفسه بسیار مبارک و پسندیده است که ما نیز در دستگاه قضایی از آن استقبال می‌کنیم و زمینه آن را هر چه بیشتر فراهم می‌آوریم اما نکته مهم‌تر و باارزش‌تر شناسایی و رفع آسیب‌هایی است که سبب می‌شود افراد به زندان بیفتند.

رئیس دستگاه قضا به موضوع مهریه اشاره کرد و گفت: اینکه خیران بزرگوار ما نسبت به آزادی محکومان مهریه مساعدت می‌کنند بسیار مایه مسرت و خرسندی است اما ارزشمندتر آن است که از طرق مختلف و با شیوه‌های گوناگون از جمله آموزش همگانی به افراد و کمک‌های فکری به آنها، فرهنگ تعیین مهریه به صورت منطقی و عاقلانه را در جامعه نهادینه کنیم و بدین ترتیب هر ساله از آمار زندانیان و محکومان مهریه بکاهیم.

محسنی اژه‌ای «تنوع‌بخشی به فعالیت‌های خیرخواهانه»، «فراهم‌ سازی زمینه برای مشارکت همه آحاد جامعه در پیشبرد امور خیر» و «انتظام‌بخشی به کارهای خیرانه» را از دیگر مسئولیت‌های افراد خیر و نیکوکار دانست و تصریح کرد: در ضمن تکثیر کار خیر باید به اولویت‌بندی و انتظام‌بخشی به آن نیز توجه وجود داشته باشد و اینگونه نباشد که چند مؤسسه و دستگاه، انجام و تکفل یک سری امور خیرخواهانه را برعهده گیرند و امور خیرخواهانه دیگری نیز بر روی زمین بدون متولی باقی بماند.

رئیس قوه قضاییه در این نشست به خیران و نیکوکاران توصیه کرد که با شفاف‌سازی فعالیت‌های خیرخواهانه و نیکوکارانه خود، بیش از پیش نسبت به جلب اعتماد و مشارکت مردم اهتمام ورزید و شرایطی فراهم کنید مردمی که در فعالیت‌های خیرخواهانه شما مشارکت می‌کنند نسبت به نحوه و محل هزینه‌کرد مبالغ و اعانه‌ها آگاه شوند.

رئیس عدلیه به تبیین و تشریح نقش خیران و نیکوکاران در «حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان» و «بهبود فضای فیزیکی زندان‌ها جهت تفکیک و طبقه‌بندی کامل زندانیان» پرداخت و گفت: حرفه‌آموزی به زندانیان و فراهم کردن زمینه اشتغال و درآمدزایی آنها از جهات گوناگون از جمله کمک به خانواده زندانیان و پیشگیری از وارد آمدن آسیب بیشتر به زندانی و خانواده‌اش بسیار حائز اهمیت است و بدون اشتغالزایی برای زندانی تکمیل فرآیند اصلاح و تربیت او ناممکن است.

رئیس دستگاه قضا افزود: افراد خیر و نیکوکار در بهبود فضای فیزیکی زندان‌ها برای تفکیک و طبقه‌بندی کامل زندانیان نیز بسیار می‌توانند کمک‌رسان باشند؛ باید توجه داشت که عدم تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان و قرار گرفتن زندانیانی با سنین و جرائم مختلف در یک سالن و اتاق از جهات مختلف آسیب‌زاست.

- دیدگاه‌ها -

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها