فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی:۲ میلیون و ۴۱۱ هزار هکتار از زمین‌های ملی به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی:۲ میلیون و ۴۱۱ هزار هکتار از زمین‌های ملی به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن حسن زاده، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: حدنگاری زمین های ملی از اساسی ترین اقدامات حاکمیتی برای تعیین سطح منابع ملی و دولتی است که در کشور اجرایی شده است.

حسن زاده گفت: در خراسان شمالی قبل از سال ۹۳، حدنگاری زمین های ملی مبتنی بر تهیه نقشه ها بر اساس دستورالعمل مقررات ماده ۵۶ با استفاده از ابزار و دستگاه های موجود انجام شده بود که البته تهیه نقشه ها با استفاده از دستگاه های موجود با خطاهایی همراه بود.

وی افزود: خطاها در مرز میان پلاک ها وجود داشت که اختلافات و اعتراضات مردمی را نیز به همراه داشت.

این مسئول در ادامه بیان کرد: از سال ۹۳ اجرای قانون حدنگاری زمین های ملی با هدف تثبیت مالکیت دولت بر زمین های ملی همچنین رفع تمامی اختلافات و ابهامات در نقشه های تهیه شده مقررات ماده ۵۶ در دستور کار ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها قرار گرفت.

وی با یادآوری این مطلب که با ابلاغ اجرای این برنامه به ادارات کل منابع طبیعی استان ها، ابزار و دستگاه های جی پی اس برای انجام حدنگاری زمین های ملی به روز و پیشرفته شده بودند، عنوان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان نیز اسناد و مدارک زمین های ملی را در اختیار این اداره کل قرار داد تا مبتنی بر آن اسناد، نقشه های زمین های ملی استان به روز رسانی شوند و اختلافات مرزی میان پلاک ها از بین برود.

حسن زاده افزود: نقشه های به روز شده پلاک ها باید در سامانه شمیم بارگذاری شده تا پس از تایید آنها، برای زمین های ملی سند تک برگ رسمی صادر شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در خراسان شمالی سطح زمین های ملی تعیین شده مبتنی بر نقشه های تهیه شده بر اساس اجرای مقررات ماده ۵۶ به مساحت دو میلیون و ۳۳ هزار هکتار مشخص و ثبت شده بود، اعلام کرد: پس از سال ۹۳ با ابلاغ قانون حد نگاری و تهیه نقشه های به روز شده از زمین های ملی استان، این مساحت به دو میلیون و ۴۰۰ هزار و ۶۱۰ هکتار رسید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: سطح دو میلیون و ۴۰۰ هزار و ۶۱۰ هکتار در مجموع ۹۸ درصد از زمین های ملی استان را شامل می شود که تا پایان سال ۱۴۰۰ به نام جمهوری اسلامی ایران در سامانه شمیم ثبت و تایید شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از سال ۹۳ در راستای اجرای قانون حدنگاری و تهیه نقشه های به روز برای زمین های ملی، زمین های موات و زمین های اختلافی (میان زمین های ملی و مستثنیات) تعیین تکلیف شدند که این به روزرسانی تهیه نقشه ها موجب شد تا سطح زمین های استان از دو میلیون و ۳۳ هزار هکتار به دو میلیون و ۴۱۱ هزار و ۶۱۰ هکتار تغییر کند.

حسن زاده افزود: از سطح دو میلیون و ۴۱۱ هزار و ۶۱۰ هکتار از زمین های ملی تثبیت شده در استان، تا پایان سال ۱۴۰۰ برای سطح دو میلیون و ۳۵۵ هزار و ۴۹۷ هکتار سند رسمی صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز تایید و صدور سند برای ۵۰ هزار هکتار دیگر از زمین های ملی در دست انجام است که تا پایان خرداد ماه امسال تعیین تکلیف می شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی یادآور شد: از مجموع زمین های ملی استان ۱۱۲ هزار هکتار آن توسط شرکت های طرف قرارداد اداره کل ثبت اسناد و املاک استان حدنگاری شد.

وی در بخش دیگری از سخن خود به اعتراضات مردمی در زمینه تعیین تکلیف مرز میان زمین های ملی و زمین های مستثنیات کشاورزی در استان نیز اشاره و عنوان کرد: در همین زمینه سه هزار و ۱۰۰ پرونده تشکیل شده است که در کمیسیون ماده ۵۶ در دست بررسی قرار گرفته اند.

حسن زاده افزود: طی سال ۱۴۰۰، ۶۹۹ پرونده از آنها در این کمیسیون تعیین تکلیف شدند.

وی در خاتمه درباره تخریب و تصرف زمین های ملی توسط اشخاص در استان نیز اظهار کرد: در سال ۹۹ تعداد ۵۱۶ پرونده به مساحت ۶۱۳ هکتار همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۲۷۵ پرونده به مساحت ۳۵۳ هکتار تشکیل شدند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در استان، طی سال ۹۹، ۲۲۲ هکتار از زمین های ملی با رای قضایی و در سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۸۴ هکتار با رای قضایی به زمین های ملی بازگردانده شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

- دیدگاه‌ها -

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها