فیلترهای عمومی
دقیقا همین عنوان
جستجو در عناوین
جستجو در متن محتوا
فیلتر بر اساس سبک محتوا
نوشته‌ها
برگه‌ها
پایگاه مستندات

ثبت مالکیت معنوی نشانه های جغرافیایی و ابطال برندهای گمراه کننده

رئیس مرکز مالکیت معنوی در پاسخ به مهر عنوان کرد؛ ثبت ثبت مالکیت معنوی نشانه های جغرافیایی و ابطال برندهای گمراه کننده

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد علی میر طاهری در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری گفت: هر جا سخن از دارایی می‌آید ذهن مردم به دارایی‌های مادی از جمله ساختمان و غیره می‌رود اما امروزه در دنیا مالکیت فکری جایگاه ویژه ای دارد.

وی با بیان اینکه متولی مالکیت فکری سازمان ثبت اسناد و املاک است گفت: اختراعات داخلی، طرح‌های تجاری غیره از جمله این موارد است. طی یک سال گذشته مرکز مالکیت معنوی ۷۰ اقدام مهم را انجام داده است.

میرطاهری ادامه داد: مالکیت فکری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و سازمان ثبت اسناد علاوه بر اینکه متولی مالکیت فکری در ایران است، نماینده سازمان جهانی وایپو هم محسوب می‌شود.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به شعار سال گفت: کارگروه ویژه‌ای برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و میز خدمت برای فعالان اقتصادی و تولیدی ایجاد شد.

وی افزود اتصال سیستمی با وزارت صمت ایجاد شد تا تولیدکنندگان از این طریق به مرگ مالکیت معنوی وصل شوند تا علائم تجاری در اختیار سازمان ثبت اسناد قرار گیرد.

میرطاهری تصریح کرد: آموزش ذی نفعان مالکیت فکری از دیگر برنامه‌های سازمان ثبت اسناد است و مقرر شد مدرسه تابستانه با همکاری یکی از دانشگاه‌های تراز اول ایجاد شود.

رئیس مرکز مالکیت معنوی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به اهمیت هنرهای سنتی و حفظ حقوق مالکیت معنوی در زمینه‌های مرتبط با صنایع دستی گفت: بخشی را تحت عنوان نشان‌های جغرافیایی داریم، نشانه‌ها محصولاتی هستن که در مالکیت معنوی به ثبت می‌رسد و متعلق به منطقه خاصی است و به عنوان یک محصول متمایز محسوب می‌شود.

وی افزود: برای ثبت نشانه‌های جغرافیایی از جمله چاقوی زنجان فرش نائین، زیلوی میبد، انار ساوه همکاری‌هایی را با سوئد داریم. و از صنف‌ها درخواست می‌کنیم که نشانه‌های جغرافیایی را برای رونق گرفتن تجاری سازی انجام دهند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی ادامه داد: برای شروع در رابطه با ثبت خرمای پیارم و زیلوی میبد تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چند سال پیش اختلافاتی بر سر ثبت برند مک دونالد در ایران مطرح شد، چه تعداد درخواست برای ثبت برندهای این چنینی مطرح است؟ گفت: طبق ماده ۳۲ قانون، علائم تجاری که به ثبت می‌رسد نباید گمراه کننده و یا خلاف شئونات عمومی باشد. با توجه به این ماده قانونی درخواست‌های مثل برندی که مورد اشاره قرار گرفت مطرح می‌شود اما در نهایت کارشناسان تأیید نمی‌کنند.

میرطاهری ادامه داد: اگر برند این چنینی از قبل به ثبت رسیده باشد، ابطال می‌شود. البته این ابطال به معنای مقابله با تولید نیست.

وی ادامه داد: ایران در شاخص سرانه علائم تجاری ثبت شده در کشور رتبه یک، در شاخص سرانه طرح‌های صنعتی ثبت شده در کشور رتبه ۱۴، در شاخص سرانه اختراعات ثبت شده در کشور رتبه هفت و در شاخص سرانه درخواست‌های ثبت اختراع تحت سیستم PCT، رتبه ۴۴ را به دست آورده است.

- دیدگاه‌ها -

guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها